Manuel Rosenthal - o mica biografie
Asa cum am promis, iata unele date biografice asupra unor artisti din seria "Les rarissimes de..." Voi incepe cu Manuel Rosenthal deoarece discul sau mi-a placut cel mai mult. Sursa acestor date biografice este livretul diverselor inregistrari editate de casele "EMI" si "Accord".
Nascut la Paris pe 18 iunie 1904, studiaza la inceput la conservatorul din oras apoi in privat cu Jean Huré si, in primul rand, timp de 11 ani cu Maurice Ravel, domnul Rosenthal ramanand unul din cei mai fideli interpreti ai operei compozitorului basc - de nepierdut setul de sase discuri compacte editat de casa "Accord" care mai contine si lucrari de Debussy, Rimsky-Korsakov, Dukas, etc. Debutul ca dirijor si l-a facut in 1928 in fruntea Orchestrei Concertelor Pasdeloup ca in 1934 sa fie numit asistent al Orchestrei Nationale a Radiodifuziunii Franceze proaspat infiintata de Désiré-Émile Inghelbrecht. In 1946 Rosenthal devine directorul muzical al Orchestrei Nationale a Radiodifuziunii Franceze dar nu ramane decat pentru cateva stagiuni deoarece in 1948 accepta pozitia de director muzical al Orchestrei Simfonice din Seattle. A mai ocupat un singur post in cariera sa: cel de director muzical al Orchestrei din Liege intre anii 1964 si 1967.
Spre sfarsitul carierei dirijeaza mult in Statele Unite. Debuteaza la Opera "Metropolitan" doar in 1981 dar devine o prezenta obisnuita la pupitru in urmatorii ani conducand in special repertoriu francez dar si "Liliacul" de Johann Strauss. Ar mai trebui amintit travaliul sau la Opera din Seattle unde in 1986, la varsta de 82 de ani, conduce pentru prima oara in cariera sa "Inelul Nibelungului" (tare as dori sa asculta o inregistrare a spectacolulelor daca exista.)
Discografia sa nu este extensiva dar nici minora. In afara inregistrarilor amintite mai sus si a celor din seria "Les rarissimes de...", ar trebui in primul rand amintite cele din opera lui Offenbach pe care le voi discuta maine. Ar mai fi de amintit un disc dedicat lui Erik Satie, altele in care-i acompaniaza pe Arthur Grumiaux, György Cziffra, si Augustin Dumay, "Balada" de Faure in care solist este Gaby Casadesus, si opera "Tosca" de Puccini. Iar in arhivele INA gasim si o inregistrare din concert a "Sinfoniei partita" de Marcel Mihalovici.
Manuel Rosenthal a fost insa si un (astazi sub)apreciat compozitor. De fapt Ernest Ansermet, ascultant lucrarea "Musique de table" a exclamat: "nu stiam ca este posibil sa orchestrezi mai bine decat Ravel." Opera sa contine lucrari camerale, melodii, oratorii precum "St François d'Assise" sau "Cantate pour le temps de la Nativité", muzica de film ("Raphaël le tatoué" cu Fernandel) opera ca "Les Femmes Au Tombeau " si "Hop, Signor!", opereta dintre care "La poule noire" a fost inregistrata. Dar cel mai mare succes l-a avut cu baletul sau inspirat din lucrarile lui Offenbach, "Gaîté Parisienne". Totusi, gratie case "Marco Polo" mai putem sa ascultam si altele din compozitiile sale precum "Musique de table".
Mai multe informatii despre dirijor in acest obituariu din ziarul "Guardian Unlimited".
Nascut la Paris pe 18 iunie 1904, studiaza la inceput la conservatorul din oras apoi in privat cu Jean Huré si, in primul rand, timp de 11 ani cu Maurice Ravel, domnul Rosenthal ramanand unul din cei mai fideli interpreti ai operei compozitorului basc - de nepierdut setul de sase discuri compacte editat de casa "Accord" care mai contine si lucrari de Debussy, Rimsky-Korsakov, Dukas, etc. Debutul ca dirijor si l-a facut in 1928 in fruntea Orchestrei Concertelor Pasdeloup ca in 1934 sa fie numit asistent al Orchestrei Nationale a Radiodifuziunii Franceze proaspat infiintata de Désiré-Émile Inghelbrecht. In 1946 Rosenthal devine directorul muzical al Orchestrei Nationale a Radiodifuziunii Franceze dar nu ramane decat pentru cateva stagiuni deoarece in 1948 accepta pozitia de director muzical al Orchestrei Simfonice din Seattle. A mai ocupat un singur post in cariera sa: cel de director muzical al Orchestrei din Liege intre anii 1964 si 1967.
Spre sfarsitul carierei dirijeaza mult in Statele Unite. Debuteaza la Opera "Metropolitan" doar in 1981 dar devine o prezenta obisnuita la pupitru in urmatorii ani conducand in special repertoriu francez dar si "Liliacul" de Johann Strauss. Ar mai trebui amintit travaliul sau la Opera din Seattle unde in 1986, la varsta de 82 de ani, conduce pentru prima oara in cariera sa "Inelul Nibelungului" (tare as dori sa asculta o inregistrare a spectacolulelor daca exista.)
Discografia sa nu este extensiva dar nici minora. In afara inregistrarilor amintite mai sus si a celor din seria "Les rarissimes de...", ar trebui in primul rand amintite cele din opera lui Offenbach pe care le voi discuta maine. Ar mai fi de amintit un disc dedicat lui Erik Satie, altele in care-i acompaniaza pe Arthur Grumiaux, György Cziffra, si Augustin Dumay, "Balada" de Faure in care solist este Gaby Casadesus, si opera "Tosca" de Puccini. Iar in arhivele INA gasim si o inregistrare din concert a "Sinfoniei partita" de Marcel Mihalovici.
Manuel Rosenthal a fost insa si un (astazi sub)apreciat compozitor. De fapt Ernest Ansermet, ascultant lucrarea "Musique de table" a exclamat: "nu stiam ca este posibil sa orchestrezi mai bine decat Ravel." Opera sa contine lucrari camerale, melodii, oratorii precum "St François d'Assise" sau "Cantate pour le temps de la Nativité", muzica de film ("Raphaël le tatoué" cu Fernandel) opera ca "Les Femmes Au Tombeau " si "Hop, Signor!", opereta dintre care "La poule noire" a fost inregistrata. Dar cel mai mare succes l-a avut cu baletul sau inspirat din lucrarile lui Offenbach, "Gaîté Parisienne". Totusi, gratie case "Marco Polo" mai putem sa ascultam si altele din compozitiile sale precum "Musique de table".
Mai multe informatii despre dirijor in acest obituariu din ziarul "Guardian Unlimited".
Etichete: Artisti Straini, Diverse
<< Pagina de pornire