Clemens Krauss conduce Johann si Josef Strauss
Cu cateva luni in urma, am spus ca un disc continand muzica fratilor Johann si Josef Strauss in interpretarea Filarmonicii din Viena sub bagheta lui Clemens Krauss a devenit cel favorit din acest repertoriu. Si am promis sa revin asupra CD-ului.
Dar ce face ca interpretarea lui Clemens Krauss sa fie atat de buna? Totul s-ar putea rezuma cu un singur cuvant, magic: frazarea.
Sa fac o paranteza. Exista cred trei feluri de a interpreta muzica familiei Strauss. Primul stil, este cel care scoate in evidenta caracterul dansabil al lucrarilor. Dintre dirijori, probabil ca marele, subapreciatul Anton Paulik este cel mai bun exponent al acestui stil. Ascultandu-i inregistrarile aproape ca doresc sa sar din scaun si sa incep sa dansez.
Un alt stil ar putea si el fi rezumat cu un singur cuvant: gemütlich. Interpretarile lui Willi Boskovsky, cel care a dirijat timp de atatia ani Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena, pot fi succint descrise astfel.
In fine, sefi de orchestra precum Erich Kleiber, Ferenc Fricsay, Wilhelm Furtwängler, sau Herbert von Karajan trateaza valsurile familiei Strauss nu ca piese de dans ci ca adevarate lucrari simfonice.
Revenind la Clemens Krauss, el reuseste miracolul de a imbina toate aceste stiluri. Ascultand un vals ca "Trandafirii din sud" sau o polka precum "Eingesendet", nu putem sa nu remarcam spontaneitatea dirijorului. Uvertura operetei "Voievodul tiganilor" devine in mana lui Clemens Krauss un adevarat poem simfonic. Si exista ceva mai gemütlich decat aceasta versiune a polkai franceze "Moulinet", in care seful de orchestra alege un tempo ceva mai lent mentinand totusi interesul prin finetea frazarii?
Un disc de nepierdut.
P.S. Nu am dorit sa repet ca avem de-a face cu inregistrari de arhiva din anul 1940, deci sunetul nu este chiar "hi-fi".
Dar ce face ca interpretarea lui Clemens Krauss sa fie atat de buna? Totul s-ar putea rezuma cu un singur cuvant, magic: frazarea.
Sa fac o paranteza. Exista cred trei feluri de a interpreta muzica familiei Strauss. Primul stil, este cel care scoate in evidenta caracterul dansabil al lucrarilor. Dintre dirijori, probabil ca marele, subapreciatul Anton Paulik este cel mai bun exponent al acestui stil. Ascultandu-i inregistrarile aproape ca doresc sa sar din scaun si sa incep sa dansez.
Un alt stil ar putea si el fi rezumat cu un singur cuvant: gemütlich. Interpretarile lui Willi Boskovsky, cel care a dirijat timp de atatia ani Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena, pot fi succint descrise astfel.
In fine, sefi de orchestra precum Erich Kleiber, Ferenc Fricsay, Wilhelm Furtwängler, sau Herbert von Karajan trateaza valsurile familiei Strauss nu ca piese de dans ci ca adevarate lucrari simfonice.
Revenind la Clemens Krauss, el reuseste miracolul de a imbina toate aceste stiluri. Ascultand un vals ca "Trandafirii din sud" sau o polka precum "Eingesendet", nu putem sa nu remarcam spontaneitatea dirijorului. Uvertura operetei "Voievodul tiganilor" devine in mana lui Clemens Krauss un adevarat poem simfonic. Si exista ceva mai gemütlich decat aceasta versiune a polkai franceze "Moulinet", in care seful de orchestra alege un tempo ceva mai lent mentinand totusi interesul prin finetea frazarii?
Un disc de nepierdut.
P.S. Nu am dorit sa repet ca avem de-a face cu inregistrari de arhiva din anul 1940, deci sunetul nu este chiar "hi-fi".
Etichete: Inregistrari
<< Pagina de pornire