Revin asupra promovarii muzicii romanesti
Exista o formula simpla pentru a promova muzica romaneasca: editarea pe disc compact a unor lucrari reprezentative in interpretarea unor artisti cunoscuti pe plan international. Acest lucru poate fi facut incepand cu propriile arhive.
Sa incepem din nou cu Constantin Silvestri. Din pacate el nu a avut ocazia sa inregistreze in studiou opera "Oedipe" desi, asa cum am mai spus-o, sunt aproape sigur ca un document sonor de la premiera din 1958 inca exista. Recent insa, navigand pe Internet, am descoperit ca dirijorul a gravat opera lui Paul Constantinescu "O noapte furtunoasa", din distributie facand parte printre altii Nella Dimitriu, Iolanda Marculescu, si Valentin Teodorian. O re-editare a acestei inregistrari ar putea face lucrarea mai bine cunoscuta.
De fapt, inainte de plecarea sa in occident, Silvestri a dirijat multe partituri romanesti; cine stie ce comori ascunde fonoteca radioului. Dintre cele pe care le-am ascultat exista o remarcabila versiune a concertului pentru pian de Paul Constantinescu solist fiind Valentin Gheorghiu iar orchestra cea Nationala a Radiodifuziunii Franceze. Si mai cunosc suita din baletul "Cand strugurii se coc" de Mihail Jora sau "Uvertura Tragica" de Marcel Mihalovici.
Ultima piesa a fost interpretata la primul Festival "George Enescu". Arhiva acestui festival ne ofera posibilitatea de a descoperi lucrari precum "Ghirlande" de Cornel Taranu sub bagheta lui Philippe Entremont, "Studii pentru orchestra" de Liviu Glodeanu sub bagheta lui Serge Baudo, sau Simfonia a VI-a de Anatol Vieru sub bagheta lui Ghenadi Rojdestvensky (ca si simfonia a IV-a de Enescu completata de Pascal Bentoiu sub bagheta aceluiasi dirijor.) Iar la editia in curs de desfasurare Michel Plasson va dirija "Oda" de Dumitru Capoianu.
Apoi, arhivele radiodifuziunilor din strainatate. In urma cu cativa ani Cristian Mandeal a dirijat Orchestra Radiodifuziunii Bavareze in Simfonia a VI-a "Culorile" de Pascal Bentoiu (lucrare pe care Lawrence Foster a prezentat-o la Bucuresti.) Iar la Viena, Horia Andreescu a dirijat in 1992 lucrarea "Ison II" de Stefan Niculescu in compania orchestrei "Wiener Symphoniker". De fapt lucrari de Stefan Niculescu au fost dirijate la Viena de catre Peter Eötvös ("Ison I" in compania "Ensemble intercontemporain") sau Friedrich Cerha (Simfonia a IV-a, "Deïsis", in prima auditie in compania ansamblului "Klangforum Wien".) Toate aceste piese au fost executate in cadrul festivalului "Wien Modern", unde s-au mai executat si alte lucrari romanesti ("Ikarus II" de Ana-Maria Avram de exemplu interpretat de cvartetul "Kronos".)
Erich Bergel a dirijat si el mai multe lucrari romanesti. In afara celor enesciene, amintesc doar "Studii simfonice" de Liviu Glodeanu in compania Filarmonicii din Berlin, "Triptic simfonic" de Zeno Vancea in compania Orchestrei Simfonice din Berlin, sau Concertul pentru orchestra de coarde de Paul Constantinescu in compania orchestrei "Suisse Romande" (sursa: Gheorghe Musat: "Amintirile mele despre Erich Bergel" pag. 45-46, Editura Risoprint, 2007.)
Toate acestea pot constitui un bun punct de plecare pentru promovarea muzicii romanesti. Si stiu ca minarea arhivelor ar produce si alte surprize.
Sa incepem din nou cu Constantin Silvestri. Din pacate el nu a avut ocazia sa inregistreze in studiou opera "Oedipe" desi, asa cum am mai spus-o, sunt aproape sigur ca un document sonor de la premiera din 1958 inca exista. Recent insa, navigand pe Internet, am descoperit ca dirijorul a gravat opera lui Paul Constantinescu "O noapte furtunoasa", din distributie facand parte printre altii Nella Dimitriu, Iolanda Marculescu, si Valentin Teodorian. O re-editare a acestei inregistrari ar putea face lucrarea mai bine cunoscuta.
De fapt, inainte de plecarea sa in occident, Silvestri a dirijat multe partituri romanesti; cine stie ce comori ascunde fonoteca radioului. Dintre cele pe care le-am ascultat exista o remarcabila versiune a concertului pentru pian de Paul Constantinescu solist fiind Valentin Gheorghiu iar orchestra cea Nationala a Radiodifuziunii Franceze. Si mai cunosc suita din baletul "Cand strugurii se coc" de Mihail Jora sau "Uvertura Tragica" de Marcel Mihalovici.
Ultima piesa a fost interpretata la primul Festival "George Enescu". Arhiva acestui festival ne ofera posibilitatea de a descoperi lucrari precum "Ghirlande" de Cornel Taranu sub bagheta lui Philippe Entremont, "Studii pentru orchestra" de Liviu Glodeanu sub bagheta lui Serge Baudo, sau Simfonia a VI-a de Anatol Vieru sub bagheta lui Ghenadi Rojdestvensky (ca si simfonia a IV-a de Enescu completata de Pascal Bentoiu sub bagheta aceluiasi dirijor.) Iar la editia in curs de desfasurare Michel Plasson va dirija "Oda" de Dumitru Capoianu.
Apoi, arhivele radiodifuziunilor din strainatate. In urma cu cativa ani Cristian Mandeal a dirijat Orchestra Radiodifuziunii Bavareze in Simfonia a VI-a "Culorile" de Pascal Bentoiu (lucrare pe care Lawrence Foster a prezentat-o la Bucuresti.) Iar la Viena, Horia Andreescu a dirijat in 1992 lucrarea "Ison II" de Stefan Niculescu in compania orchestrei "Wiener Symphoniker". De fapt lucrari de Stefan Niculescu au fost dirijate la Viena de catre Peter Eötvös ("Ison I" in compania "Ensemble intercontemporain") sau Friedrich Cerha (Simfonia a IV-a, "Deïsis", in prima auditie in compania ansamblului "Klangforum Wien".) Toate aceste piese au fost executate in cadrul festivalului "Wien Modern", unde s-au mai executat si alte lucrari romanesti ("Ikarus II" de Ana-Maria Avram de exemplu interpretat de cvartetul "Kronos".)
Erich Bergel a dirijat si el mai multe lucrari romanesti. In afara celor enesciene, amintesc doar "Studii simfonice" de Liviu Glodeanu in compania Filarmonicii din Berlin, "Triptic simfonic" de Zeno Vancea in compania Orchestrei Simfonice din Berlin, sau Concertul pentru orchestra de coarde de Paul Constantinescu in compania orchestrei "Suisse Romande" (sursa: Gheorghe Musat: "Amintirile mele despre Erich Bergel" pag. 45-46, Editura Risoprint, 2007.)
Toate acestea pot constitui un bun punct de plecare pentru promovarea muzicii romanesti. Si stiu ca minarea arhivelor ar produce si alte surprize.
Etichete: Artisti Romani, Comentarii, Constantin Silvestri, Diverse
<< Pagina de pornire