Interpretii lui "Oedipe" din versiunea lui Bruck
Dintre interpretii magnificei versiuni a lui Charles Bruck, Rita Gorr este probabil cea mai cunoscuta. Inca activa la peste 80 de ani, mezzo-soprana este celebra atat pentru roluri din repertoriul francez precum Dalila sau Hérodiade ca si pentru cele din repertoriul german precum Fricka sau Ortrud. Mai putin cunoscut este faptul ca la un an dupa ce a interpretat rolul Sfinxului in versiunea de concert dirijata de Bruck, ea a intruchipat un alt personaj al operei "Oedipe": cel al Iocastei. Spectacolul a avut loc la Bruxelles la teatrul "La Monnaie", dirijor fiind René Defossez; rolul titular a fost interpretat de Germain Ghislain. Sper ca o inregistrare sa existe si sa se fi pastrat intr-o arhiva sonora. Cat de mult as dori sa o ascult pe cantareata rostind "Helas! Infortune!"
Si tot in aceeasi montare, cantaretul Gabriel Bacquier, care a inregistrat rolul lui Tirésias in celebra versiune a lui Lawrence Foster, a interpretat rolul... Pastorului!
Revenind la inregistrarea concertului lui Bruck, majoritatea interpretilor erau la vremea aceea solisti ai Operei din Paris. Ei pot fi regasiti in diverse gravari facute in general, dar nu exclusiv, cu orchestrele Radiodifuziunii Franceze - fie Orchestra Nationala a Frantei, fie Orchestra Filarmonica a ORTF-ului. Deoarece numarul acestor inregistrari este numeros, voi zabovi doar asupra catorva.
As remarca in primul rand colaborarea lui Jean Giraudeau cu Hermann Scherchen in muzica lui Berlioz. Este vorba de inregistrarile Recviemului si a operei "Les Troyens à Carthage", de fapt actele III-V din "Les Troyens"; inca o data regret ca Scherchen nu a inregistrat integral opera. In "Les Troyens à Carthage" il intalnim si pe Xavier Depraz. (Si apropo, orchestrele pe care Scherchen le dirijeaza aici sunt cea a Operei din Paris in Recviem si cea a Societatii de Concerte a Conservatorului in "Les Troyens à Carthage".)
O opera pe care unii o considera ca fiind cea mai importanta din cele franceze scrise dupa "Pelléas et Mélisande" este "Don Juan de Mañara" de Henri Tomasi. Dupa parerea mea este o lucrare importanta, cu un prim act care nu se ridica deasupra muzicii de film dar cu doua acte finale net superioare; merita ascultata de catre melomanii francofoni. In inregistrarea pe care compozitorul a facut-o in compania Orchestrei Nationale a Frantei ii gasim, alaturi de Raoul Jobin si Martha Angelici si pe André Vessieres (Tiresias pentru Charles Bruck) si Joseph Peyron (Laios pentru Bruck.)
De fapt André Vessieres apare in mai multe inregistrari pretuite de cunoscatori. As mentiona "Don Giovanni" sub bagheta lui Hans Rosbaud, "L'enfant Et Les Sortilèges" sub bagheta lui Ernest Bour, "Pénélope" de Fauré sub bagheta lui Désiré-Emile Inghelbrecht, sau, in fine, "Povestirile lui Hoffmann" sub bagheta lui André Cluytens, inregistrare pe care deja am mentionat-o si in care apare si André Pernet.
Sa mai amintim aici "Le rossignol" de Stravinsky sub bagheta lui André Cluytens unde pot fi ascultati Jean Giraudeau, Lucien Lovano (Creon pentru Charles Bruck), si Genevieve Moizan (Iocasta lui Bruck.) Iar maine voi trece in revista inregistrarile lui Xavier Depraz si Charles Bruck.
Si tot in aceeasi montare, cantaretul Gabriel Bacquier, care a inregistrat rolul lui Tirésias in celebra versiune a lui Lawrence Foster, a interpretat rolul... Pastorului!
Revenind la inregistrarea concertului lui Bruck, majoritatea interpretilor erau la vremea aceea solisti ai Operei din Paris. Ei pot fi regasiti in diverse gravari facute in general, dar nu exclusiv, cu orchestrele Radiodifuziunii Franceze - fie Orchestra Nationala a Frantei, fie Orchestra Filarmonica a ORTF-ului. Deoarece numarul acestor inregistrari este numeros, voi zabovi doar asupra catorva.
As remarca in primul rand colaborarea lui Jean Giraudeau cu Hermann Scherchen in muzica lui Berlioz. Este vorba de inregistrarile Recviemului si a operei "Les Troyens à Carthage", de fapt actele III-V din "Les Troyens"; inca o data regret ca Scherchen nu a inregistrat integral opera. In "Les Troyens à Carthage" il intalnim si pe Xavier Depraz. (Si apropo, orchestrele pe care Scherchen le dirijeaza aici sunt cea a Operei din Paris in Recviem si cea a Societatii de Concerte a Conservatorului in "Les Troyens à Carthage".)
O opera pe care unii o considera ca fiind cea mai importanta din cele franceze scrise dupa "Pelléas et Mélisande" este "Don Juan de Mañara" de Henri Tomasi. Dupa parerea mea este o lucrare importanta, cu un prim act care nu se ridica deasupra muzicii de film dar cu doua acte finale net superioare; merita ascultata de catre melomanii francofoni. In inregistrarea pe care compozitorul a facut-o in compania Orchestrei Nationale a Frantei ii gasim, alaturi de Raoul Jobin si Martha Angelici si pe André Vessieres (Tiresias pentru Charles Bruck) si Joseph Peyron (Laios pentru Bruck.)
De fapt André Vessieres apare in mai multe inregistrari pretuite de cunoscatori. As mentiona "Don Giovanni" sub bagheta lui Hans Rosbaud, "L'enfant Et Les Sortilèges" sub bagheta lui Ernest Bour, "Pénélope" de Fauré sub bagheta lui Désiré-Emile Inghelbrecht, sau, in fine, "Povestirile lui Hoffmann" sub bagheta lui André Cluytens, inregistrare pe care deja am mentionat-o si in care apare si André Pernet.
Sa mai amintim aici "Le rossignol" de Stravinsky sub bagheta lui André Cluytens unde pot fi ascultati Jean Giraudeau, Lucien Lovano (Creon pentru Charles Bruck), si Genevieve Moizan (Iocasta lui Bruck.) Iar maine voi trece in revista inregistrarile lui Xavier Depraz si Charles Bruck.
Etichete: Diverse, Inregistrari
<< Pagina de pornire