Despre taieturi in partitura
Din moment ce unul din cele mai frustrante aspecte ale excelentei versiuni "Oedipe" / Charles Bruck este numarul mare de taieturi efectuate in partitura, as dori sa mai zabovesc asupra acestui subiect.
In primul rand, de ce atatea taieturi in varianta lui Bruck? O ipoteza a lui Samir Golescu da drept posibil motiv spatiul limitat alocat transmisiei radiofonice. Explicatia sa mi se pare plauzibila; in trecut sefii de orchestra erau siliti sa efectueze taieturi in masivele simfonii ale lui Mahler sau Bruckner din acelasi motiv. Avem astfel de exemple in Simfonia a VIII-a de Bruckner sub bagheta lui Serge Koussevitzky sau in Simfonia a III-a de Mahler sub bagheta lui Dimitri Mitropoulos in compania Filarmonicii din New York.
Poate chiar mai multe taieturi a suferit partitura lui "Oedipe" cand a fost reprezentata la Berlin si Viena. De data aceasta motivul nu mai poate fi spatiul alocat unei transmisii radiofonice. Iar prezenta lui Lawrence Foster la pupitru la Berlin, dirijor care cu alte ocazii a prezentat lucrarea integrala, ma face sa cred ca nu seful de orchestra a fost cel care a decis aceste taieturi. Atunci cine? Probabil regizorul spectacolului, dar asta este doar o ipoteza.
Dar sa-l lasam pe "Oedipe" deoparte. Daca ar fi sa analizam motivele pentru care o lucrare sau alta a fost taiata intr-un concert sau o inregistrare, s-ar putea scrie o teza intreaga.
M-a frapat totusi o inregistrare: acea a lui Zoltan Kodaly interpretand propriile sale "Variatiuni pe tema unui cantec popular unguresc, 'Paunul'" in compania Orchestrei din Philadelphia. Inregistrarea propriu zisa, efectuata in concert pe 23 noiembrie 1946, are o valoare mai mult istorica: este singura data in care compozitorul a condus celebra orchestra ba mai mult, singura lucrare dirijata de Kodaly cu acea ocazie, restul concertului fiind dirijat de elevul sau, Eugene Ormandy. Iar interpretarea pur si simplu confirma ca dirijatul nu a fost niciodata punctul forte al compozitorului.
Dar nu aceasta a frapat. Ci faptul ca Zoltan Kodaly a ales sa faca taieturi in propria sa partitura, variatiunea a XII-a nefiind executata! Care a fost motivul? Din nou, pot doar specula, desi nu cred ca spatiul transmisiei radiofonice sa fie un factor. Vorbim aici de o lucrare care dureaza aproximativ 25 de minute, iar variatiunea a XII-a dureaza aproximativ trei-patru minute. Alt motiv nu vad deci misterul ramane: ce l-a facut pe compozitor sa accepte taieturi in propria sa partitura?
In primul rand, de ce atatea taieturi in varianta lui Bruck? O ipoteza a lui Samir Golescu da drept posibil motiv spatiul limitat alocat transmisiei radiofonice. Explicatia sa mi se pare plauzibila; in trecut sefii de orchestra erau siliti sa efectueze taieturi in masivele simfonii ale lui Mahler sau Bruckner din acelasi motiv. Avem astfel de exemple in Simfonia a VIII-a de Bruckner sub bagheta lui Serge Koussevitzky sau in Simfonia a III-a de Mahler sub bagheta lui Dimitri Mitropoulos in compania Filarmonicii din New York.
Poate chiar mai multe taieturi a suferit partitura lui "Oedipe" cand a fost reprezentata la Berlin si Viena. De data aceasta motivul nu mai poate fi spatiul alocat unei transmisii radiofonice. Iar prezenta lui Lawrence Foster la pupitru la Berlin, dirijor care cu alte ocazii a prezentat lucrarea integrala, ma face sa cred ca nu seful de orchestra a fost cel care a decis aceste taieturi. Atunci cine? Probabil regizorul spectacolului, dar asta este doar o ipoteza.
Dar sa-l lasam pe "Oedipe" deoparte. Daca ar fi sa analizam motivele pentru care o lucrare sau alta a fost taiata intr-un concert sau o inregistrare, s-ar putea scrie o teza intreaga.
M-a frapat totusi o inregistrare: acea a lui Zoltan Kodaly interpretand propriile sale "Variatiuni pe tema unui cantec popular unguresc, 'Paunul'" in compania Orchestrei din Philadelphia. Inregistrarea propriu zisa, efectuata in concert pe 23 noiembrie 1946, are o valoare mai mult istorica: este singura data in care compozitorul a condus celebra orchestra ba mai mult, singura lucrare dirijata de Kodaly cu acea ocazie, restul concertului fiind dirijat de elevul sau, Eugene Ormandy. Iar interpretarea pur si simplu confirma ca dirijatul nu a fost niciodata punctul forte al compozitorului.
Dar nu aceasta a frapat. Ci faptul ca Zoltan Kodaly a ales sa faca taieturi in propria sa partitura, variatiunea a XII-a nefiind executata! Care a fost motivul? Din nou, pot doar specula, desi nu cred ca spatiul transmisiei radiofonice sa fie un factor. Vorbim aici de o lucrare care dureaza aproximativ 25 de minute, iar variatiunea a XII-a dureaza aproximativ trei-patru minute. Alt motiv nu vad deci misterul ramane: ce l-a facut pe compozitor sa accepte taieturi in propria sa partitura?
Etichete: Comentarii, Diverse, George Enescu, Inregistrari, opera
<< Pagina de pornire