O opera de Dvorak sau din nou despre prezentarea unei inregistrari
In dorinta de a cunoaste cat mai mult repertoriu necunoscut, m-am aplecat asupra operelor lui Dvorak. Cred ca am gasit o adevarata mina de aur cel putin din punct de vedere muzical daca nu dramatic. Intr-adevar, as putea recomanda oricarui meloman care admira opere precum "Mireasa vanduta" de Smetana opera "Iacobinul" de Antonin Dvorak, o alta lucrare folclorica bogata in melodii.
Dar nu despre "Iacobinul" doresc sa vorbesc acum ci despre o alta creatie lirica a lui Dvorak, "Regele si carbunarul" ("Kral a Uhlir".) Exista pe piata doua inregistrari: una a Teatrului National din Praga sub bagheta lui Josef Chaloupka editata de Supraphon si alta produsa de Radiodifuziunea din Koln si editata de Orfeo dirijata de Gerd Albrecht. Am optat pentru versiunea ceha.
Faptul ca domnul Chaloupka este cel mai plicticos dirijor ceh pe care l-am ascultat recent nu este singurul care ar face din versiunea sa o dezamagire. Ceea ce deceptioneaza cel mai mult este faptul ca inregistrarea contine doar putin mai mult decat jumatatea operei iar acest lucru nu este preciza decat in livretul discului compact, nu si pe coperta. Daca as fi stiut acest lucru de la bun inceput as fi optat pentru cealalta inregistrare.
Numai ca, din cate am citit, se pare ca nici cealalta inregistrare nu este lipsita de taieturi in partitura (cel putin acum stim ca Albrecht nu-l mutileaza numai pe Enescu), desi acestea ar fi mult mai reduse decat cele in versiunea lui Josef Chaloupka. Iar ambele variante prezinta editia lui Karel Kovarovic care, la fel asa cum a facut-o cu Jenufa de Janacek, a taiat si re-orchestrat lucrarea. Deci in ambele cazuri avem de a face cu o opera de Dvorak taiata intai de Kovarovic iar apoi de Albrecht sau Chaloupka.
Dar lucrurile sunt si mai complicate. Prefata din livretul versiunii cehe spune ca de fapt Dvorak a rescris opera de cel putin trei ori si ca exista diferente majore intre cele trei versiuni. De fapt, mentioneaza livretul, ca prima si a doua versiune sunt de fapt doua opere diferite scrise de compozitor pe acelasi text. Poate ca intr-o zi o sa am posibilitatea de a asculta toate aceste variante.
Dar nu despre "Iacobinul" doresc sa vorbesc acum ci despre o alta creatie lirica a lui Dvorak, "Regele si carbunarul" ("Kral a Uhlir".) Exista pe piata doua inregistrari: una a Teatrului National din Praga sub bagheta lui Josef Chaloupka editata de Supraphon si alta produsa de Radiodifuziunea din Koln si editata de Orfeo dirijata de Gerd Albrecht. Am optat pentru versiunea ceha.
Faptul ca domnul Chaloupka este cel mai plicticos dirijor ceh pe care l-am ascultat recent nu este singurul care ar face din versiunea sa o dezamagire. Ceea ce deceptioneaza cel mai mult este faptul ca inregistrarea contine doar putin mai mult decat jumatatea operei iar acest lucru nu este preciza decat in livretul discului compact, nu si pe coperta. Daca as fi stiut acest lucru de la bun inceput as fi optat pentru cealalta inregistrare.
Numai ca, din cate am citit, se pare ca nici cealalta inregistrare nu este lipsita de taieturi in partitura (cel putin acum stim ca Albrecht nu-l mutileaza numai pe Enescu), desi acestea ar fi mult mai reduse decat cele in versiunea lui Josef Chaloupka. Iar ambele variante prezinta editia lui Karel Kovarovic care, la fel asa cum a facut-o cu Jenufa de Janacek, a taiat si re-orchestrat lucrarea. Deci in ambele cazuri avem de a face cu o opera de Dvorak taiata intai de Kovarovic iar apoi de Albrecht sau Chaloupka.
Dar lucrurile sunt si mai complicate. Prefata din livretul versiunii cehe spune ca de fapt Dvorak a rescris opera de cel putin trei ori si ca exista diferente majore intre cele trei versiuni. De fapt, mentioneaza livretul, ca prima si a doua versiune sunt de fapt doua opere diferite scrise de compozitor pe acelasi text. Poate ca intr-o zi o sa am posibilitatea de a asculta toate aceste variante.
Etichete: Comentarii, Inregistrari
<< Pagina de pornire