Canta oare prea mult Filarmonica din Viena?
Se stie ca orice membru al Filarmonicii din Viena este si membru al orchestrei operei din capitala austriaca, nu si invers. Si ca stagiunea operei incepe pe 1 septembrie. Pe de alta parte Festivalul de la Salzburg se termina pe 31 august iar anul acesta Filarmonica a sustinut un concert pe 30 august (Simfonia a III-a de Mahler sub bagheta lui Esa-Pekka Salonen.) Si sa nu uitam ca orchestra duce greul la celebrul festival participand atat la spectacole de opera cat si la concerte. Atunci cand are orchestra timp sa repete pentru inceputul stagiunii de la Opera de Stat?
Sau pentru concerte. Pe 3 septembrie la Theater an der Wien si pe 6 la Musikverein, apoi la Festivalul de la Lucerna (8-10 septembrie). Urmate de un lung turneu japonez intre 14 si 24 septembrie cu doar doua zile libere. Iar pe 27 si 28 septembrie orchestra revine la Viena pentru primele concerte de abonament, pe 29 septemebrie sustine un concert la Geneva, iar pe 30 din nou la Viena. Toate acestea au loc in paralele cu stagiunea operei.
Este adevarat ca septembrie este in mod traditional luna cea mai incarcata a Filarmonicii, dar in orice alta luna orchestra sustine in medie 10-12 concerte fie la Viena, fie in turneu. Si repet, acestea in paralel cu stagiunea operei. Rasfoind calendarul electronic al orchestrei, observ doar trei saptamani libere in iulie inainte de inceperea Festivalului de la Salzburg. Care festival mentine orchestra ocupata aproape in fiecare seara in luna august. Si atunci cand au loc repetitiile?
Spun acest lucru deoarece, daca aproape niciodata nu am fost dezamagit de executia orchestrala la un concert al Filamonicii din Viena, nu acelasi lucru se poate spune si despre reprezentatiile operei. Care opera se gaseste nu de putine ori in situatia sa angajeze inlocuitori cand instrumentistii Filarmonicii sunt plecati in turneu sau canta vis-a-vis la Musikverein. Si atunci lipsa de omogenitate se simte, chiar daca uneori acesti inlocuitori sunt vechii membri ai orchestrei, astazi pensionati (un instrumentist al Filarmonicii mi-a spus acest lucru cand l-am intrebat. Si stau sa ma gandesc: cu putin noroc, intr-o seara l-am putea asculta pe veteranul Walter Barylli!!!) Dar chiar si cand membrii Filarmonicii sunt prezenti in fosa executia orchestrala nu este intotdeauna de calitate. Numarul redus de repetitii este desigur un factor.
Bineinteles ca de foarte multe ori executia orchestrala este magnifica si la Opera de Stat din Viena. Cand la pupitru se afla un dirijor celebru, de exemplu, sau la premiere si reluari importante. Si nu de putine ori, chiar si in seri obisnuite - daca instrumentistii au chef. Cu atat mai mult deci inconsistenta frustreaza, dar ce e de facut?
Sau pentru concerte. Pe 3 septembrie la Theater an der Wien si pe 6 la Musikverein, apoi la Festivalul de la Lucerna (8-10 septembrie). Urmate de un lung turneu japonez intre 14 si 24 septembrie cu doar doua zile libere. Iar pe 27 si 28 septembrie orchestra revine la Viena pentru primele concerte de abonament, pe 29 septemebrie sustine un concert la Geneva, iar pe 30 din nou la Viena. Toate acestea au loc in paralele cu stagiunea operei.
Este adevarat ca septembrie este in mod traditional luna cea mai incarcata a Filarmonicii, dar in orice alta luna orchestra sustine in medie 10-12 concerte fie la Viena, fie in turneu. Si repet, acestea in paralel cu stagiunea operei. Rasfoind calendarul electronic al orchestrei, observ doar trei saptamani libere in iulie inainte de inceperea Festivalului de la Salzburg. Care festival mentine orchestra ocupata aproape in fiecare seara in luna august. Si atunci cand au loc repetitiile?
Spun acest lucru deoarece, daca aproape niciodata nu am fost dezamagit de executia orchestrala la un concert al Filamonicii din Viena, nu acelasi lucru se poate spune si despre reprezentatiile operei. Care opera se gaseste nu de putine ori in situatia sa angajeze inlocuitori cand instrumentistii Filarmonicii sunt plecati in turneu sau canta vis-a-vis la Musikverein. Si atunci lipsa de omogenitate se simte, chiar daca uneori acesti inlocuitori sunt vechii membri ai orchestrei, astazi pensionati (un instrumentist al Filarmonicii mi-a spus acest lucru cand l-am intrebat. Si stau sa ma gandesc: cu putin noroc, intr-o seara l-am putea asculta pe veteranul Walter Barylli!!!) Dar chiar si cand membrii Filarmonicii sunt prezenti in fosa executia orchestrala nu este intotdeauna de calitate. Numarul redus de repetitii este desigur un factor.
Bineinteles ca de foarte multe ori executia orchestrala este magnifica si la Opera de Stat din Viena. Cand la pupitru se afla un dirijor celebru, de exemplu, sau la premiere si reluari importante. Si nu de putine ori, chiar si in seri obisnuite - daca instrumentistii au chef. Cu atat mai mult deci inconsistenta frustreaza, dar ce e de facut?
Etichete: Diverse
<< Pagina de pornire