vineri, mai 04, 2007

Muzica apartine compozitorului sau a interpretului?

Daca tot am vorbit despre Scherchen si despre faptul ca "fiecare simfonie trebuie sa poarte caracterul creatorului ei, si nu al interpretului", iata si o alta parere despre aceasta tema. Ea apartine dirijorului Arthur Nikisch si a fost scrisa in 1919:

"Dirijorul modern trebuie sa creeze mereu, si de aici reiese natura independenta si creativa a artei sale. Pentru acest motiv, individualitatea trebuie sa joace un rol important astazi. Iar compozitorul contemporan intelege bine acest lucru. Odata, cand repetam la Leipzig o simfonie de Brahms in prezenta compozitorului, el a fost surprins si a devenit nervos repetand in continuu: 'Este posibil? Chiar am scris eu acest lucru?' Dar dupa aceea maestrul a venit langa mine, fata lui stralucind de bucurie, si mi-a spus: 'Ai schimbat totul. Dar ai dreptate. Asa trebuie sa fie.' " Si apoi Nikisch continua: "Odata ce o piese imi apartine, trebuie sa o reconstruiesc de la inceput - dar trebuie sa-mi urmez propriile convingeri, altmiteri reconstructiei ii va lipsi integritatea".

Acest citat a fost luat din revista "Fanfare", numarul din Martie / Aprilie 2007, pagina 87. Criticul James Miller, care utilizeaza citatul in cronica sa despre minunata inregistrare a operei "Peter Grimes" de Britten sub bagheta compozitorului, nu uita sa sublinieze ca in 1919 Brahms era deja mort si ca nu a putut sa confirme sau sa infirme ceea ce a spus Nikisch!

Etichete: