miercuri, aprilie 15, 2009

Aafje Heynis - o cantareata uitata

Am re-ascultat ieri un mai vechi disc compact din colectie. Este intitulat Le Cinque Composizioni Sulla Passione de Vivaldi, interpreti fiind I Solisti di Milano sub bagheta lui Angelo Ephrikian si altista Aafje Heynis. Fara a neglija contributia dirijorului, am fost imediat coplesit de expresivitatea cantaretei si de timbrul vocii sale. O altista adevarata, vocea artistei olandeze are un ton bogat si rotunjit, iar vibrato-ul este mult mai controlat, intr-adevar mai redus, decat cel al altor mezzo-soprane sau altiste care abordau repertoriul baroc in anii '50-'60, ma gandesc aici la Marga Höffgen sau Hertha Töpper. De fapt, regret ca Marga Höfffgen a fost aleasa pentru inregistrarea Patimilor dupa Matei facuta de Eugen Jochum la Amsterdam, in detrimentul Aafjei Heynis.

Deoarece in muzica lui Vivaldi, mai precis in Stabat Mater, am simtit ca Aafje Heynis nu doar ne povesteste durerea Maicii Domnului, ci chiar o traieste ea insasi. Nu este vorba de o lectura profesionista dar rece, ci de adevarata pietate. De acea am simtit nevoia sa scriu despre o inregistrare veche si greu disponibila; de fapt casa care a editat discul compact, firma italiana Rivo Alto, nu mai exista.

Iar Aafje Heynis este aproape uitata, exceptand desigur in tara ei natala. Un posibil motiv ar fi acela ca artista a abordat in special repertoriul vocal-simfonic in detrimentul operei. Cea mai cunoscuta inregistrare este probabil cea a Simfoniei a II-a de Mahler sub bagheta lui Bernard Haitink; soprana solista este Elly Ameling. Ar mai fi de semnalat Rapsodia pentru alto, cor si orchestra de Brahms dirijata de Eduard van Beinum, si lucrari de Handel si Bach; in Cantata BWV 170 dirijor este Szymon Goldberg.
O mare artista care merita a fi re-descoperita.

Etichete: