joi, martie 12, 2009

Inca un interviu despre Oedipe la Toulouse

Am revenit asupra spectacolului cu Oedipe de la Toulouse deoarece am descoperit acest interviu cu dirijorul Pinchas Steinberg facut de Jean-Charles Hoffelé. Las la o parte unele lucruri precum "Oedipe dans l'histoire de l'Opéra français" - si aici, in apararea lui Jean-Charles Hoffelé trebuie sa spun ca acesta a facut unele lucruri pentru muzica romaneasca publicand pe cand era proprietarul acum disparutei case de discuri Dante / Lys inregistrari, cateva de multa vreme greu de gasit, ale unor compozitori si artisti romani precum George Enescu, Dinu Lipatti, Stan Golestan, Sergiu Celibidache, Constantin Stroescu, Valentin Gheorghiu, si George Georgescu (in acest ultim caz Simfoniile de Beethoven cu 10 ani inaintea Electrecordului, plus altele de la Praga si Moscova.)

Iata ce am retinut. In primul rand, o surpriza: Pinchas Steinberg este fiul marelui William Steinberg, lucru pe care nici alti buni cunoscatori melomani nu-l stiau. Este meritul sefului de orchestra israelian ca a reusit sa-si cladeasca o cariera daca nu stelara, desigur mai mult decat respectabila, si sa iasa din conul de umbra al tatalui sau. Fara indoiala ca Pinchas Steinberg ne-a oferit una din cele mai bune versiuni ale capodoperei enesciene din ultimii ani.

Mult mai interesanta insa a fost reactia muzicienilor. Pinchas Steinberg vorbeste despre felul in care acestia au ezitat la inceput, ca sa fie insa treptat coplesiti de forta lucrarii: "cette musique est une drogue." Am spus "mult mai interesanta" deoarece aceeasi reactie au avut-o in urma cu mai bine de 50 de ani si colegii lor din Orchestre Radio-Symphonique (azi numita Orchestre Philharmonique de Radio France) cand Charles Bruck prepara o versiune concertanta. Dl. Bruck vorbea de o revolta a instrumentistilor dupa primele masuri, la care a spus: "domnilor, [Oedipe] este o capodopera. Este printre cele mai importante 4-5 opere ale secolului XX." Muzicienii au avut incredere in dirijor, stiind ca acesta foloseste destul de rar cuvantul "capodopera." Mai este nevoie sa continui?

Iata o alta cronica de la montarea de la Toulouse: cea aparuta in revista Opera News. Voi adauga si o cronica de la montarea de la Viena aparuta in aceeasi publicatie (care apartine Operei Metropolitan.) Dar voi incheia cu un video de la spectacolul de la Bielefeld pe care l-am semnalat acum cativa ani, si care a fost putin mediatizat.

Etichete: , , , ,