vineri, iunie 06, 2008

Enescu si Rudolf Serkin - Programul Concertului

Am aflat despre existenta inregistrarii acestui concert in arhivele Bibliotecii Congresului din Washington citind o "Scrisoare pentru melomania" a prietenului meu Victor Eskenasy; din pacate n-am reusit sa gasesc aceasta scrisoare in arhiva Suplimentului de cultura a editurii "Polirom", acolo unde este publicata. Apoi intr-o corespondenta, Doru Ionescu mi-a reamintit despre existenta documentului sonor.

Am reusit din nou sa dau o fuga pe la Biblioteca Congresului in speranta de a asculta inregistrarea numai ca sa descoper ca aceasta de fapt se afla in arhiva aflata in orasul Culpeper din statul Virginia, aflat la o ora si jumatate de Washington (numele arhivei se numeste National Audio-Visual Conservation Center sau NAVCC.) Inregistrarile inca se pot asculta la Washington dar trebuie cerute cu doua saptamani in avans.

Iata deci programul concertului:

Filarmonica din New York.
Dirijor: George Enescu.
Solist: Rudolf Serkin.

Carl Maria von Weber: Uvertura operei "Freischütz".
Ludwig van Beethoven: Concertul pentru pian nr. 5 in Mi Bemol Major Op. 73.
Johannes Brahms: Simfonia nr. 4 in in Mi minor Op. 98.

Transmisia radiofonica a acestui concert a fost facuta pe 6 februarie 1938 de catre postul WABC; nu se precizeaza daca a fost in direct sau inregistrata. Remarcam prezenta in program a Simfoniei nr. 4 de Brahms, a doua versiune care s-a pastrat sub bagheta lui Enescu. La vremea aceea Sir John Barbirolli a fost directorul muzical al Filarmonicii din New York si, in filmul "Enescu in inima mea" realizat de Florica Gheorghescu, exista un fragment de arhiva in care seful de orchestra englez isi aminteste de felul in care Enescu conducea lucrarea.

Etichete: , ,