luni, octombrie 22, 2007

Orchestra din Cleveland revine la Kennedy Center

Cand, in urma cu un an, am ascultat pe viu pentru prima oara Orchestra din Cleveland sub bagheta lui Franz Welser-Möst, am fost incantat sa confirm ca a ramas una din marile orchestre dar mi-am exprimat unele rezeve asupra interpretarilor dirijorului. Cam aceeasi impresie generala mi-a lasat si concertul din acest an.

Detaliile insa evident difera. Daca in programul de anul trecut am admirat caldura instrumentelor de suflat, delicatetea corzilor, sau tonul rustic al cornilor, lucrarile executate in acest an au scos mai putin in evidenta aceste calitati. Au reliefat in schimb insa forta si stralucirea unei orchestre careia nu i-a lipsit finetea.

Ceea ce am confirmat insa este ca Franz Welser-Möst este total lipsit de inspiratie in Mozart. Interpretarea Simfoniei Nr. 28 a beneficiat de un sunet lipsit de transparenta si de o executie in general greoaie. Asta de la un dirijor austriac!

A urmat o piesa de John Adams, "Guide to Strange Places", lucrare inspirata de o vacanta petrecuta de compozitor in sudul Frantei. Piesa lui Adams are culoarea, ritm, este excelent orchestrata, si este aceesibila publicului; intr-adevar, nu este mai greoaie decat sa zicem "Sarbatoarea primaverii" a lui Stravinsky. Ceea ce nu are insa este subtilitate. Oricum, dirijorul si orchestra ne-au oferit probabil cea mai inspirata interpretare a serii si, sigur, cea mai perfecta din punct de vedere tehnic.

Dar trebuie sa admit ca greselile tehnice au fost totusi minime atat in Mozart cat si in Simfonia a VI-a "Patetica" de Ceaikovski care a incheiat programul. Interpretarea lui Welser-Möst a fost emotionalmente distanta in prima si ultima parte. Dirijorul i-a conferit insa partii a doua un ritm melancolic de "vals" in 5/4; in partea a III-a tempo-ul a fost rapid iar alamurile au sclipit fara a acoperi restul orchestrei.

Orchestra din Cleveland.
Dirijor: Franz Welser-Möst.

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Simfonia nr. 28 in Do Major KV 200 (189K).
John Adams: "Guide to Strange Places" - prima auditie la Washington.
Piotr Ilici Ceaikovski: Simfonia nr. 6 in Si minor Op. 74, "Patetica".

Luni, 15 octombrie, 2007.
Kennedy Center Concert Hall, Washington.

Etichete: