miercuri, septembrie 12, 2007

Enescu si Orchestra Simfonica Nationala din Washington, partea a I-a

Asa cum am mai spus, spre sfarsitul vietii sale, George Enescu a dirijat unele concerte ale Orchestrei Simfonica Nationala din Washington; mai precis, cinci concerte. Cu cateva saptamani in urma, am avut posibilitatea sa rasfoiesc vechile programe ale orchestrei, de la infiintarea ei in anul 1931 (deci in plina depresie economica) pana la sfarsitul stagiunii 1956-1957. M-a interesat in special posibila contributie a unor artisti romani, dar, in acea perioada, doar Enescu a colaborat cu orchestra. Iar dintre compozitorii romani, in afara unei piese de Filip Lazar pe care deja am semnalat-o, tot lucrarile lui Enescu au fost cele executate. Mai mult, exceptand concertele dirijate de Enescu, doar Rapsodiile Romane au fost cele cantate, desi mult mai des decat in zilele noastre. Voi consemna in curand toate programele in care Rapsodiile au fost interpretate; ma limitez acum in a spune ca, dintre cei doi directori muzicali ai orchestrei de atunci, Hans Kindler a interpretat ambele lucrari preferand net Rapsodia a II-a pe care a si inregistrat-o, iar Howard Mitchell a interpretat doar Rapsodia a I-a.

Iata fotocopia primului program dirijat de Enescu in compania orchestrei. In zilele urmatoare voi prezenta si celelate programe; unele din ele mi-au produs surprize in ceea ce priveste repertoriul si colaboratorii (Salvatore Baccaloni de exemplu in ultimul concert) si m-au ajutat sa intregesc portretul artistului. Oricine doreste este liber sa descarce aceste imagini pe care eu insumi le-am facut; rog doar a mentiona sursa. Precizez ca notele din program au fost "decupate si alipite" electronic de catre mine.


Etichete: , ,