miercuri, februarie 07, 2007

Din nou despre Menotti si opera "Consulul"

Am spus ca opera "Consulul" ca a fost inspirata din experienta tarilor est-europene aflate in spatele "cortinei de fier" si cred ca pana la urma am dreptate. In mod oficial Menotti a spus ca lucrarea a fost scrisa dupa ce o femeie s-a sinucis deoarece nu a putut sa intre in America, fiind blocata pe insula "Ellis". Dar eu cred ca el a facut o astfel de afirmatie pentru a placa stanga care asa cum am aratat a protestat opera.

In mod clar subiectul operei nu are nimic de-a face cu o persoana care incearca sa intre intr-o tara. Eroina principala, Magda Sorel, ca si majoritatea celor de la consulat incearca sa obtina o viza de iesire, nu de intrare. Birocratia consulatului imi aduce mult mai mult aminte de cea din tara, cu interminabilele formulare, cu functionari obraznici, si cu reguli arbitrare. Birocratia americana are, Dumnezeu stie, multe pacate, cel mai mare fiind in experienta mea pur si simplu incompetenta angajatilor, multi lucrand pentru guvern deoarece nu sunt acceptati altundeva. Dar nu aceasta este cea descisa in opera. Mai este apoi importanta prezenta a politiei secrete, pe care oricine familiarizat cu securitatea sau cu KGB-ul ar recunoaste-o. John Sorel era urmarit si persecutat politic. Nu ma mira deci ca stanga occidentala s-a vazut descoperita.