vineri, februarie 02, 2007

A disparut Gian Carlo Menotti

Una din cele mai infuente personalitati din lumea muzicala a secolului trecut s-a stins din viata joi la Roma. Este vorba de Gian Carlo Menotti, care avea 95 de ani. In ipostaza de compozitor, este in special cunoscut pentru operele sale precum "Consulul", "Telefonul", si in special "Amahl si vizitatorii de noapte". Aceste opere au fost criticate pentru tenta lor populista si pentru faptul ca resping atonalitatea si alte elemente "progresive", dar au avut si inca mai au succes de public. Pe de alta parte, majoritatea criticilor nu au putut sa nu recunoasca valoarea altor lucrari ale sale, din pacate mult prea putin cantate, precum lucrarile corale sau concertul pentru vioara care a fost inregistrat de Ruggiero Ricci.

Menotti a scris libretul operelor sale precum si a celor ale altor compozitori, cea mai celebra fiind "Vanessa" de Samuel Barber. A fost de asemenea regizor de scena, montarile sale cu "Nunta lui Figaro", "Boema", sau "Traviata" - rolul Violettei fiind interpretat de Mariana Nicolesco in versiunea de la Florenta - ramanand de referinta. A intemeiat de asemenea "Festivalul celor doua lumi" la Spoleto in Italia si festivalul-sora de la Charleston in Carolina de Sud. Acolo au fost lansati artisti precum Shirley Verrett, Paul Taylor, sau Twyla Tharp, si tot acolo a avut loc premiera piesei "Trenul din zori nu mai opreste aici" de Tennessee Williams.

Am avut sansa de a-l cunoaste pe Menotti dupa reprezentatia operei "Consulul" la Washington. Avea deja 90 de ani si s-a bucurat cand i-am spus ca am vazut aceasta opera si la Buenos Aires, desi sincer sa fiu, aceasta a fost mai mult o intamplare fiind singura lucrare din repertoriul teatrului "Colon" in timpul vizitei mele. Totusi, regret faptul ca opera nu a fost reprezentata si in Romania. Este adevarat ca muzica este populista, neo-pucciniana si i-ar da dureri de stomac lui Pierre Boulez. Dar are un subiect care ne-ar atinge pe toti cei care am trait in "epoca de aur": lupta pentru a obtine o viza de iesire si impotrivirea si absurdul birocratiei. Faptul ca a fost inspirata din experienta tarilor est-europene nu a scapat comunistilor italieni care au demonstrat violent inaitea premierei de la "Scala", cerand scoaterea ei din repertoriu. Unul din cei care au demonstrat impotriva "Consulului" a fost Luigi Nono care si-a retras noua sa opera ce urma sa aiba premiera la "Scala".

Opera lui Nono se numea "Intolleranza".

Etichete: