Gabriela Bone si "Contele de Luxemburg"
Intotdeauna ma bucur cand descopar artisti romani pe neasteptate. Acest lucru s-a produs cand am primit DVD-ul cu productia operetei "Contele de Luxemburg" de Franz Lehar din cadrul festivalului "KlangBogen Wien" din 2005. Pentru mine a fost suvenirul unui spectacol la care am asistat la Volksoper, tot in 2005, montarea fiind o co-productie.
Artista pe care am "descoperit-o" este Gabriela Bone, interpreta rolului Juliei Vermont. Cantareata s-a nascut la Arad si a studiat la Munchen unde a fost angajata la Staatstheater am Gartnerplatz ca apoi sa faca parte din ansamblul de la Volksoper. Vocea ei face fata fara probleme rolului pe care il interpreteaza, dar trebuie spus ca partitura lui Lehar nu cere prea mult din partea interpretului.
Totusi, interpreta rolului feminin principal, Juliane Banse, este cu o clasa deasupra Gabrielei. Versatilitatea sopranei, experienta ei intr-un repertoriu de la Bach la Kurtag, precum si prezenta ei scenica isi dau roadele. Iar muzica pe care Lehar o scrie pentru rolul Angelikai Didier, rolul interpretat de Banse, este mai sofisticata si mai complexa, avand chiar accente Pucciniene. Paralela intre "Contele de Luxemburg" si "Boema" este greu de pierdut.
De fapt una din atractiile acestei reprezentatii este faptul ca este una din putinile din ziua de azi in care cantareti de prima clasa interpreteaza opereta. Exceptand "Liliacul" si "Vaduva vesela", zilele in care cantareti de talia lui Erich Kunz sau Anton Dermota aveau in repertoriul lor roluri (nu doar arii) de Strauss, Lehar, Kalman, sau Fall sunt in general apuse. Totusi, interpretul rolului titular este Bo Skovhus. Poat as fi dorit mai mult umor, dar altfel nu am motive sa ma plang.
Dirijor este Alfred Eschwe, iar orchestra este cea a Radiodifuziunii vieneze. In acest repertoriu prefer insa orchestra de la Volksoper. Regia apartine lui Michael Schottenberg care a facut destule modificari in textul lucrarii. Rene nu este Conte de Luxemburg ci un scriitor a carui roman - neterminat - se numeste "Contele de Luxemburg", muzica celor trei acte a fost comprimata in doua (taieturile au fost totusi minime), iar unele aluzii la Trotky mi s-au parut nereusite. Montarea capteaza totusi spiritul operetei daca nu si litera, si are verva.
Cateva cuvinte despre versiunea de la Volksoper. Nici unul dintre interpretii rolurilor principale nu s-a ridicat la nivelul celor din DVD. Dar dupa cum am spus, avantajul a fost cel al orchestrei. Daca ar fi totusi sa remarc un cantaret, acesta ar fi Heinz Zednik in rolul Contelui Basil Basilowitsch-Kokosov. Stati, Zednik nu este un cantaret de prima clasa, ce cauta el in opereta? Da, Zednik este intr-adevar un artist de prima clasa, dar apartine unei generatii trecute, fiind de fapt la sfarsitul carierei. Cantaretii din generatia sa inca mai aveau partituri de opereta in repertoriu, cu atat mai mult cei care s-au nascut la Viena, asa cum este cazul cu Heinz Zednik. Apropo, in mod ironic, cu toate ca este cunoscut drept un interpret al rolului lui Mime din "Inelul Nibelungului", Zednik a interpretat si rolul lui Siegfried. Din "Nibelungii cei veseli" de Oscar Straus!!!
Artista pe care am "descoperit-o" este Gabriela Bone, interpreta rolului Juliei Vermont. Cantareata s-a nascut la Arad si a studiat la Munchen unde a fost angajata la Staatstheater am Gartnerplatz ca apoi sa faca parte din ansamblul de la Volksoper. Vocea ei face fata fara probleme rolului pe care il interpreteaza, dar trebuie spus ca partitura lui Lehar nu cere prea mult din partea interpretului.
Totusi, interpreta rolului feminin principal, Juliane Banse, este cu o clasa deasupra Gabrielei. Versatilitatea sopranei, experienta ei intr-un repertoriu de la Bach la Kurtag, precum si prezenta ei scenica isi dau roadele. Iar muzica pe care Lehar o scrie pentru rolul Angelikai Didier, rolul interpretat de Banse, este mai sofisticata si mai complexa, avand chiar accente Pucciniene. Paralela intre "Contele de Luxemburg" si "Boema" este greu de pierdut.
De fapt una din atractiile acestei reprezentatii este faptul ca este una din putinile din ziua de azi in care cantareti de prima clasa interpreteaza opereta. Exceptand "Liliacul" si "Vaduva vesela", zilele in care cantareti de talia lui Erich Kunz sau Anton Dermota aveau in repertoriul lor roluri (nu doar arii) de Strauss, Lehar, Kalman, sau Fall sunt in general apuse. Totusi, interpretul rolului titular este Bo Skovhus. Poat as fi dorit mai mult umor, dar altfel nu am motive sa ma plang.
Dirijor este Alfred Eschwe, iar orchestra este cea a Radiodifuziunii vieneze. In acest repertoriu prefer insa orchestra de la Volksoper. Regia apartine lui Michael Schottenberg care a facut destule modificari in textul lucrarii. Rene nu este Conte de Luxemburg ci un scriitor a carui roman - neterminat - se numeste "Contele de Luxemburg", muzica celor trei acte a fost comprimata in doua (taieturile au fost totusi minime), iar unele aluzii la Trotky mi s-au parut nereusite. Montarea capteaza totusi spiritul operetei daca nu si litera, si are verva.
Cateva cuvinte despre versiunea de la Volksoper. Nici unul dintre interpretii rolurilor principale nu s-a ridicat la nivelul celor din DVD. Dar dupa cum am spus, avantajul a fost cel al orchestrei. Daca ar fi totusi sa remarc un cantaret, acesta ar fi Heinz Zednik in rolul Contelui Basil Basilowitsch-Kokosov. Stati, Zednik nu este un cantaret de prima clasa, ce cauta el in opereta? Da, Zednik este intr-adevar un artist de prima clasa, dar apartine unei generatii trecute, fiind de fapt la sfarsitul carierei. Cantaretii din generatia sa inca mai aveau partituri de opereta in repertoriu, cu atat mai mult cei care s-au nascut la Viena, asa cum este cazul cu Heinz Zednik. Apropo, in mod ironic, cu toate ca este cunoscut drept un interpret al rolului lui Mime din "Inelul Nibelungului", Zednik a interpretat si rolul lui Siegfried. Din "Nibelungii cei veseli" de Oscar Straus!!!
Etichete: Inregistrari, Spectacole
<< Pagina de pornire