O inregistrare a lui Ferras cu Enescu
Citind ultima "Scrisoare pentru melomani", mi-am re-amintit ca exista o inregistrare a lui Christian Ferras acompaniat de George Enescu. Este vorba, oarecum surprinzator, de "Concierto de estio" de Joaquin Rodrigo, orchestra fiind cea a Societatii de Concerte a Conservatorului din Paris, inregistrarea fiind facuta in 1952.
Casa de discuri "Testament" a re-editat aceasta inregistrare acum cativa ani in cadrul unui disc compact dedicat violonistului francez. CD-ul mai contine lucrari de Ivan Semenoff si Federico Elizalde.
Dupa parerea mea, de departe cea mai interesanta lucrare este cea a lui Rodrigo, chiar daca nu este o capodopera. In prefata (din nou a) lui Tully Potter citim ca este cam prima inregistrare majora a unei lucrari a compozitorului spaniol. "Cam" este cuvantul cheie: o inregistrare a celei mai celebre lucrari, "Concierto de aranjuez", cu Regino Sainz de la Maza si Orchestra Nationala a Spaniei sub bagheta lui Ataulfo Argenta a fost facuta cu cativa ani inainte, prin 1947 sau 1948, diverse surse difera. Notam aici ca Sainz de la Maza a fost cel caruia i-a fost dedicat "Concierto-ul de aranjuez" si cel care a premiat lucrarea, dedicatia fiind motivul pentru care Andres Segovia nu a interpretat niciodata acest celebru opus!
Revenind la Enescu si Ferras. Tot Tully Potter ne spune ca inregistrarea este probabil cea mai buna facuta vreodata a unei lucrari de Rodrigo. Probabil, nu pot sa-mi dau cu parerea, mai ales ca nu am ascultat inregistrarea lui Sainz de la Maza. Dar in mod sigur este cea mai buna din cele pe care le cunosc. Daca exista o expresie care ar putea caracteriza interpretarea este "joie de vivre". Tonul lui Ferras este sclipitor, dar surpriza pentru mine este Enescu. De unde a gasit atata energie acest om care la vremea aceea era bolnav? Cu exceptia extraordinarei Misse in Si Minor de Bach, este probabil cea mai buna inregistrare a lui Enescu ca dirijor facuta dupa cel de-al doilea razboi mondial, iar din punct de vedere al sunetului este printre cele mai bune.
Ca o paranteza, sa mai spun ca exista inca o inregistrare a "Concierto-ului de estio" cu Christian Ferras, de data aceasta in compania Orchestrei Nationale a Frantei sub bagheta lui Ataulfo Argenta. Este o inregistrare din concert din anul 1951 si a fost editata de "Tahra" acum cativa ani; se pare ca a fost vorba de prima auditie franceza. Nu am ascultat-o deci nu as putea spune cum se compara cele doua versiuni ale lui Ferras.
CD-ul editat de casa "Testament" continua cu una din putinile lucrari concertante pentru vioara si pian: concertul de Ivan Semenoff, scrisa in mod special pentru Ferras si colaboratorul sau, Pierre Barbizet. Orchestra este iarasi cea a Societatii de Concerte a Conservatorului din Paris, dirijor fiind compozitorul. Lucrarea este scrisa intr-o singura miscare avand insa mai multe sectiuni, nici una mai lunga de cateva minute, una din aceste sectiuni fiind un vals! Din nou nu avem de-a face cu o capodopera, dar concertul compozitorului francez merita ascultat din cand in cand.
Ultima si cea mai putin interestanta lucrare de pe discul compact este Concertul pentru vioara si orchestra de Federico Elizalde, lucrare pe care Ferras a executat-o in prima auditie. Violonistul este acompaniat de Orchestra Simfonica din Londra sub bagheta lui Gaston Poulet. Elizalde s-a nascuta la Manila, si-a desfasurat activitatea in Franta, Anglia, America, revenind in orasul sau natal unde a murit. Muzica sa este influentata de jazz dar materialul tematic al concertului pentru vioara nu este foarte interesant.
Si ca sa fiu corect, concertul de Rodrigo nu a fost singura inregistrare facuta de Ferras in compania lui Enescu. Au mai fost unele concerte de Bach, printre ultimile inregsitrari ale lui Enescu. De asemenea, Ferras si Barbizet au inregistrat Sonata a III-a a lui Enescu "in caracter popular romanesc". Despre toate aceastea insa, cu o alta ocazie.
Casa de discuri "Testament" a re-editat aceasta inregistrare acum cativa ani in cadrul unui disc compact dedicat violonistului francez. CD-ul mai contine lucrari de Ivan Semenoff si Federico Elizalde.
Dupa parerea mea, de departe cea mai interesanta lucrare este cea a lui Rodrigo, chiar daca nu este o capodopera. In prefata (din nou a) lui Tully Potter citim ca este cam prima inregistrare majora a unei lucrari a compozitorului spaniol. "Cam" este cuvantul cheie: o inregistrare a celei mai celebre lucrari, "Concierto de aranjuez", cu Regino Sainz de la Maza si Orchestra Nationala a Spaniei sub bagheta lui Ataulfo Argenta a fost facuta cu cativa ani inainte, prin 1947 sau 1948, diverse surse difera. Notam aici ca Sainz de la Maza a fost cel caruia i-a fost dedicat "Concierto-ul de aranjuez" si cel care a premiat lucrarea, dedicatia fiind motivul pentru care Andres Segovia nu a interpretat niciodata acest celebru opus!
Revenind la Enescu si Ferras. Tot Tully Potter ne spune ca inregistrarea este probabil cea mai buna facuta vreodata a unei lucrari de Rodrigo. Probabil, nu pot sa-mi dau cu parerea, mai ales ca nu am ascultat inregistrarea lui Sainz de la Maza. Dar in mod sigur este cea mai buna din cele pe care le cunosc. Daca exista o expresie care ar putea caracteriza interpretarea este "joie de vivre". Tonul lui Ferras este sclipitor, dar surpriza pentru mine este Enescu. De unde a gasit atata energie acest om care la vremea aceea era bolnav? Cu exceptia extraordinarei Misse in Si Minor de Bach, este probabil cea mai buna inregistrare a lui Enescu ca dirijor facuta dupa cel de-al doilea razboi mondial, iar din punct de vedere al sunetului este printre cele mai bune.
Ca o paranteza, sa mai spun ca exista inca o inregistrare a "Concierto-ului de estio" cu Christian Ferras, de data aceasta in compania Orchestrei Nationale a Frantei sub bagheta lui Ataulfo Argenta. Este o inregistrare din concert din anul 1951 si a fost editata de "Tahra" acum cativa ani; se pare ca a fost vorba de prima auditie franceza. Nu am ascultat-o deci nu as putea spune cum se compara cele doua versiuni ale lui Ferras.
CD-ul editat de casa "Testament" continua cu una din putinile lucrari concertante pentru vioara si pian: concertul de Ivan Semenoff, scrisa in mod special pentru Ferras si colaboratorul sau, Pierre Barbizet. Orchestra este iarasi cea a Societatii de Concerte a Conservatorului din Paris, dirijor fiind compozitorul. Lucrarea este scrisa intr-o singura miscare avand insa mai multe sectiuni, nici una mai lunga de cateva minute, una din aceste sectiuni fiind un vals! Din nou nu avem de-a face cu o capodopera, dar concertul compozitorului francez merita ascultat din cand in cand.
Ultima si cea mai putin interestanta lucrare de pe discul compact este Concertul pentru vioara si orchestra de Federico Elizalde, lucrare pe care Ferras a executat-o in prima auditie. Violonistul este acompaniat de Orchestra Simfonica din Londra sub bagheta lui Gaston Poulet. Elizalde s-a nascuta la Manila, si-a desfasurat activitatea in Franta, Anglia, America, revenind in orasul sau natal unde a murit. Muzica sa este influentata de jazz dar materialul tematic al concertului pentru vioara nu este foarte interesant.
Si ca sa fiu corect, concertul de Rodrigo nu a fost singura inregistrare facuta de Ferras in compania lui Enescu. Au mai fost unele concerte de Bach, printre ultimile inregsitrari ale lui Enescu. De asemenea, Ferras si Barbizet au inregistrat Sonata a III-a a lui Enescu "in caracter popular romanesc". Despre toate aceastea insa, cu o alta ocazie.
<< Pagina de pornire