Samuel Ramey si Oedipe
Ascultandul-l pe Ramey zilele trecute, mi-am amintit faptul ca dirijorul Lawrence Foster l-a ales initial pe basul american sa interpreteze rolul lui Oedipe din inregistrarea pentru casa de discuri EMI. Pe vremea aceea insa Ramey pregatea Don Giovanni pentru Karajan la Festivalul de la Salzburg si a fost nevoit sa decline oferta lui Foster. Atunci dirijorul l-a contactat pe Jose van Dam care a cerut doi ani sa invete partitura!
Nu regret refuzul lui Ramey deoarece nu cred ca exista un interpret mai mare al muzicii francofone decat van Dam (in Handel, Mozart, sau Rossini il prefer insa pe basul american.) Dar din pacate Jose van Dam nu a interpreta rolul lui Oedipe pe scena. Nu trebuie sa-i reprosam acest lucru deoarece un cantaret trebuie sa stie ce roluri sa-si aleaga pentru a-si pastra vocea, iar longevitatea cantaretului belgian a dovedit ca alegerile sale aufost inspirate. Nici nu a fot singurul caz in care un cantaret sa inregistreze un rol pe care nu l-a interpretat pe scena. Sa ne gandim doar la Placido Domingo si Tristan, Jessye Norman si Carmen, sau... Jose van Dam si Guercoeur.
O sa-mi permit insa sa fac o mica speculatie. Ce-ar fi fost daca Samuel Ramey ar fi acceptat Oedipe? Ar fi interpretat rolul pe scena? Sa zicem ca da. Atunci ar fi foarte posibil ca unele companii sa fi montat opera doar pentru el. Probabil ca nu opera Metropolitan, dar alte companii importante in mod sigur. Ca sa dau un exemplu din cariera basului american, Opera din Zurich a montat "L'amore dei tre re" de Italo Montemezzi special pentru el, si productia ar fi trebuit fi vazuta si la Chicago dar, dataorita deficitului Operei din localitate, lucrarea lui Montemezzi a fost inlocuita in ultimul moment cu... Gilbert si Sullivan. (Apropo, Italo Montemezzi a fost ultimul compozitor inaintea lui Tan Dun care a condus o lucrare proprie la "Met". Lucrarea? "L'amore dei tre re".)
Ne-am putea imagina un astfel de scenariu pentru "Oedipe"?
De acord. Speculez, visez, ma imbat cu apa. Dar daca totusi...?
Nu regret refuzul lui Ramey deoarece nu cred ca exista un interpret mai mare al muzicii francofone decat van Dam (in Handel, Mozart, sau Rossini il prefer insa pe basul american.) Dar din pacate Jose van Dam nu a interpreta rolul lui Oedipe pe scena. Nu trebuie sa-i reprosam acest lucru deoarece un cantaret trebuie sa stie ce roluri sa-si aleaga pentru a-si pastra vocea, iar longevitatea cantaretului belgian a dovedit ca alegerile sale aufost inspirate. Nici nu a fot singurul caz in care un cantaret sa inregistreze un rol pe care nu l-a interpretat pe scena. Sa ne gandim doar la Placido Domingo si Tristan, Jessye Norman si Carmen, sau... Jose van Dam si Guercoeur.
O sa-mi permit insa sa fac o mica speculatie. Ce-ar fi fost daca Samuel Ramey ar fi acceptat Oedipe? Ar fi interpretat rolul pe scena? Sa zicem ca da. Atunci ar fi foarte posibil ca unele companii sa fi montat opera doar pentru el. Probabil ca nu opera Metropolitan, dar alte companii importante in mod sigur. Ca sa dau un exemplu din cariera basului american, Opera din Zurich a montat "L'amore dei tre re" de Italo Montemezzi special pentru el, si productia ar fi trebuit fi vazuta si la Chicago dar, dataorita deficitului Operei din localitate, lucrarea lui Montemezzi a fost inlocuita in ultimul moment cu... Gilbert si Sullivan. (Apropo, Italo Montemezzi a fost ultimul compozitor inaintea lui Tan Dun care a condus o lucrare proprie la "Met". Lucrarea? "L'amore dei tre re".)
Ne-am putea imagina un astfel de scenariu pentru "Oedipe"?
De acord. Speculez, visez, ma imbat cu apa. Dar daca totusi...?
<< Pagina de pornire