miercuri, decembrie 27, 2006

Din nou despre Angela Gheorghiu

Angela si sotul ei par de multe ori sa fie proprii lor inamici. Nu vreau sa insiruiesc toate pacatele lor si nici nu ma apuca senzatia de schadenfreude deoarece nu ne putem permite sa lasam sa cada un artist de talia ei. Atentie, mai toate lucrurile negative ce s-au scris in presa asupra ei se datorau comportamentului, foarte rar asupra interpretarilor sale. As putea oare sa-i iau apararea in unele privinte?

Cu siguranta ca da. O aplaud fiind ca a refuzat sa participe in productia eurotrash a Traviatei de la Madrid in regia lui Pier Luigi Pizzi. Nu insa si pentru faptul ca a ajuns la repetitii cu doua saptamani dupa toti membrii distributiei. Daca ar fi venit la timp pentru repetitii, daca nu ar fi refuzat in urma cu cativa ani pentru un motiv absurd Traviata traditionala a lui Zeffirelli pusa in scena in mod special pentru ea si pentru sotul sau la Opera Metropolitan (unde acum se anunta reluarea productiei de la Salzburg special facuta pentru Anna Netrebko si Rolando Villazon), ar fi fost probabil de multi aplaudata pentru faptul ca in sfarsit un artist de marca spune nu acestui tip de puneri in scena. Sa fac o paranteza si sa spun ca alte doua mari soprane din tara, Ileana Cotrubas si Julia Varady au spus ca un motiv pentru retragerea din activitate a fost prevalenta productiilor regieoper / eurotrash.

Si anularea productiei cu "Don Carlo" de la Covent Garden ar fi fost de inteles daca, din nou, nu ar fi intarziat anterior pentru repetitii in productia cu Tosca. Si asta la compania la care s-a lansat si cu un dirijor cu care a colaborat excelent in trecut: Antonio Pappano. Sa explic. In general, repertoriul unei stagiuni este planificat cu cel putin 3-4 ani inainte. Vocea umana insa evolueaza si este posibil ca Angela, care este foarte atenta cu vocea ei, sa fi considerat ca rolul Elisabettei pe care urma sa-l interpreteze sa nu fie potrivit. Nu este insa surprinzator ca nu a gasit intelegerea necesara tinand cont de comportamentul ei.

Angela are acum o mare rivala in mult promovata Anna Netrebko care se pare ca nici nu da multe batai de cap managerilor (ar mai fi Renee Fleming dar soprana americana are in general un alt repertoriu.) Angela are un avantaj asupra Annei Netrebko: este o cantareata mai buna. Ascultati ambele cantarete in "Traviata" si o sa-mi dati dreptate, si sa lasam la o parte comparatiile idioate cu Maria Callas facute de unii critici, comparatii pe care, daca tin minte bine, chiar cantareata noastra le respinge. Iar managerii isi dau seama de acest lucru: stagiunea trecuta, cand cantareata noastra in sfarsit a interpretat "Traviata" la Met, reprezentantii casei "Deutsche Grammophon" distribuiau in disperare material publicitar cu inregistrarea Annei Netrebko, prima oara cand am vazuta asa ceva acolo. Si, ironia soartei, recent chiar am citit un articol in care Anna Netrebko era comparata cu Maria Callas, soprana rusa respingand comparatia cu un zambet pe buze.

Cat despre Roberto Alagna, parerea me este ca ar trebui sa renunte la roluri dificile precum Radames si sa se concentreze asupra repertoriului francez unde este inca cel mai bun tenor din ziua de azi. Ar putea desigur adauga unele roluri verdiene mai usoare precum Alfredo sau Ducele de Mantua. Si in plus, Alagna are si el un avantaj asupra rivalului Rolando Villazon: se spune ca tenorul mexican este greu de auzit intr-o sala mare precum cea a operei "Metropolitan" din New York.