marți, ianuarie 09, 2007

Flautul Fermecat la Met

"Flautul fermecat" este o opera pe care o indragesc in mod deosebit fiind prima pe care am vazut-o. Inca imi mai amintesc interpretul rolului lui Sarastro: Ioan Hvorov (parca Silvia Voinea era Pamina si Constantin Gabor il interpreta pe Papageno?) Si de asemenea imi mai amintesc ca printre spectatori se afla si actorul Ion Fintesteanu.

Revazand si reascultand capodopera mi-am adus aminte de faptul ca intr-adevar Mozart este "prea usor pentru un copil, prea greu pentru un adult". Acest lucru se potriveste probabil "Flautului fermecat" mai bine ca oricarei alte lucrari. De fapt din inregistrarile pe care le-am ascultat doar cele ale lui Herbert von Karajan (cea din 1950 cu Filarmonica din Viena, nu esecul din 1980 cu Filarmonica din Berlin) si Otto Klemperer au reusit sa capteze aspectele comice, absurde, si totodata majestoase si chiar mistice ale partiturii.

Si atunci as putea sa reprosez dirijorului Scott Bergeson faptul ca nu a reusit ceea ce nici James Levine nu a putut? Desigur, orchestra a sunat bine, dar a fost o citire corecta a partiturii, nimic mai mult. Si poate ca este nedrept sa compar pe cantaretii de azi cu cei din vechile inregistrari, dar daca am versiunile lor imprimate in minte, ce pot sa fac? Da este nedrept deoarece tenorul Matthew Polenzani, interpretul rolului lui Tamino are o voce lirica, placuta, cunoaste arta mozartiana, dar amintirea lui Fritz Wunderlich este prea puternica. La fel si cu simpaticul Rodion Pogossov, un Papageno comic si atletic, dar canta in umbra lui Erich Kunz, Hermann Prey, sau Walter Berry. Pamina a fost Nicole Heaston, din nou o voce placuta, dar departe de Gundula Janowitz sau Irmgard Seefried... Pana si Rene Pape, un cantaret care se poate compara cu toti marii basi germani din trecut, nu a reusit sa ma emotioneze asa cum a facut-o acum doua saptamani in Don Carlo, desi a interpretat un Sarastro demn, regal. In rolul Reginei Noptii, soprana Erika Miklosa a inceput tentativ dar a fost mult mai buna in actul al II-lea, desi probabil ca vocea este cam mica pentru sala a operei "Metropolitan". Volker Vogel a fost un Monostatos care nu ar speria pe nimeni (ma rog, costumul sau ridicol ar speria dar asta e altceva), are o voce placuta cand se cere o oarecare agresivitate. Monica Yunus a dezamagit in rolul Papagenei.

Nici nu vreau sa mai vorbesc despre montarea in scena a Juliei Tyamor, un fel de amestecatura de Disney cu Broadway si ma rog, cu elemente asiatice.

Inchei facand o mica paranteza. "Flautul fermecat" ar fi trebuit sa fie ultima productie in care marele bas german Kurt Moll ar fi aparut la "Met". Cantaretul a decis insa sa se retraga de pe scena inaintea inceperii stagiunii, desi se pare ca va continua sa sustina recitaluri sau concerte. Am avut sansa sa-l ascult de cateva ori in diverse roluri precum Sarastro, Gurnemanz, Osmin, sau Hermann, landgraful Thuringiei. Ii voi duce lipsa.


Flautul Fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart

Dirijor:.............................Scott Bergeson
Maestru de cor:....................Raymond Hughes

Montarea:..........................Julie Taymor
Regizor de scena:..................David Kneuss
Lumini:..............................Donald Holder

Tamino:..........................Matthew Polenzani
Pamina:..........................Nicole Heaston
Papageno:........................Rodion Pogossov
Sarastro..........................Rene Pape
Regina Noptii:....................Erika Miklosa
Monostatos:......................Volker Vogel
Papagena:.......................Monica Yunus

Sambata, 6 ianuarie, 2007
Metropolitan Opera, New York