Un CD de Craciun - Witold Lutosławski
Witold Lutosławski este cunoscut drept creatorul unui limbaj modern propriu bazat pe sistemul dodecafonic si pe elemente ale muzicii aleatorii. Am fost atunci surprins sa descoper printre lucrarile sale un titlu precum Douazeci de colinde poloneze. Este vorba de fapt de un simplu aranjament pentru cor, soprana solista, si orchestra (initial doar pian), aranjament facut cu discretie si cu bun gust.
Lucrarea a fost gravata pentru casa Naxos de catre soprana Olga Pasichnyk, Corul Radiodifuziunii din Cracovia, si Orchestra Nationala a Radiodifuziunii Poloneze sub bagheta lui Antoni Wit. Meritul principal al inregistrarii a fost posibilitatea de a descoperi un aspect mai putin cunoscut al creatiei compozitorului. Pentru ca trebuie sa admit ca aceste colinde poloneze, desi deloc lipsite de farmec, nu m-au emotionat la fel de mult ca pastoralele cehe de Craciun.
De fapt celelalte piese de pe acelasi CD mi-au lasat o mai puternica impresie. Lacrimosa, o lucrare din tinerete, mai precis din 1937, scrisa in acelasi limbaj tonal ca si colindele, beneficiaza de aportul unei mari cantarete, mezzo-soprana Jadwiga Rappé; sa fie acesta motivul pentru care mi-a placut mai mult? In fine, in Cinci cantece pentru voce feminina si 30 de instrumente soliste compozitorul incepe deja sa-si dezvolte limbajul propriu; piesele dateaza din 1957 si sunt dealtfel mai concise. Din nou interpreta este Olga Pasichnyk, o cantareata desigur buna dar nu mare ca Jadwiga Rappé.
Lucrarea a fost gravata pentru casa Naxos de catre soprana Olga Pasichnyk, Corul Radiodifuziunii din Cracovia, si Orchestra Nationala a Radiodifuziunii Poloneze sub bagheta lui Antoni Wit. Meritul principal al inregistrarii a fost posibilitatea de a descoperi un aspect mai putin cunoscut al creatiei compozitorului. Pentru ca trebuie sa admit ca aceste colinde poloneze, desi deloc lipsite de farmec, nu m-au emotionat la fel de mult ca pastoralele cehe de Craciun.
De fapt celelalte piese de pe acelasi CD mi-au lasat o mai puternica impresie. Lacrimosa, o lucrare din tinerete, mai precis din 1937, scrisa in acelasi limbaj tonal ca si colindele, beneficiaza de aportul unei mari cantarete, mezzo-soprana Jadwiga Rappé; sa fie acesta motivul pentru care mi-a placut mai mult? In fine, in Cinci cantece pentru voce feminina si 30 de instrumente soliste compozitorul incepe deja sa-si dezvolte limbajul propriu; piesele dateaza din 1957 si sunt dealtfel mai concise. Din nou interpreta este Olga Pasichnyk, o cantareata desigur buna dar nu mare ca Jadwiga Rappé.
Etichete: Craciun, Inregistrari
<< Pagina de pornire