Die Ägyptische Helena la Met
S-a spus, pe drept dupa parerea mea, ca "Die Ägyptische Helena" este cea mai slaba colaborare a lui Richard Strauss cu Hugo von Hofmannsthal. In mod curios, scriitorul credea ca a facut cel mai bun libretto din toate cele pentru compozitor (celelalte fiind "Elektra", "Ariadne Auf Naxos", "Die Frau Ohne Schatten", "Arabella" si "Der Rosenkavalier".) Oricum, momente de mare frumusete nu lipsesc nici in aceasta lucrare, in special in finalul in care Strauss, ne spune programul de sala, foloseste aceeasi tehnica din "Cavalerul Rozelor": un trio ce incet-incet se schimba intr-un duet.
Opera "Metropolitan" nu a mai montat "Die Ägyptische Helena" din 1928 cand rolul titular a fost interpretat de Maria Jeritza, cea pe care compozitorul o dorea pentru premiera de la Dresda unde pana la urma Richard Strauss a trebuit sa se multumeasca cu Elisabeth Rethberg. Ca o ironie a soartei, chiar in seara in care avea loc premiera la "Met" cu Jeritza, Elisabeth Rethberg interpreta tot cu compania operei "Metropolitan" dar in Brooklyn rolul lui Cio-Cio-San din Madama Butterfly alaturi de Pinkerton-ul lui Giovanni Martinelli.
In noua montare rolul titular a fost interpretat de Deborah Voigt. Cantaretei americane i se datoreaza de fapt aceasta montare, ea dorind sa interpreteze rolul pe scena. Voigt mi-a placut cel mai mult in pasajele din registrul acut, vocea ei avand claritate si putere. In registrul grav insa voicea si-a pierdut forta si cantareata a avut probleme serioase. Pacat.
Cea care a dominat spectacolul a fost Diana Damrau, interpreta rolului vrajitoarei Aithra. Cantareata germana nu numai ca nu a avut nici un fel de probleme tehnice, dar este si o mai buna actrita, rolul Aithrei potrivindui-se ca o manusa. Harul pe care cineva l-ar fi asteptat la cea mai frumoasa femeie din lume (Helena) l-am gasit la o vrajitoare!!!
Torsten Kerl a fost interpretul rolului lui Menelas. La premiera, din cauza unei indisponibilitati, el a cantat doar primul act spectacolul finnd dus pana la capat de Michael Hendrick. De data aceasta Torsten Kerl a cantat in intregime si s-a achitat mai mult decat onorabil in una din cele mai dificile parti din repertoriu. Rolurile secundare au fost in general bine acoperite desi tenorul Garrett Sorenson a avut un volum prea mic pentru scena operei "Metropolitan" - o problema din pacate raspandita si greu de evitat.
Dirijor a fost Fabio Luisi, un bun profesionist, cunoscator al stilului Straussian, si care a avut meritul de a nu acoperi vocile. Orchestra a fost magnifica. Montarea lui David Fielding a fost plina de simbolisme, alternand momentele frenetice cu cele statice dar negasindu-si tempo-ul. Mi-au placut insa costumele, parca venite din filmele anilor '40-50. Ce legatura au avut ele cu Helena din Troia habar n-am dar ce sa-i fac, asta-i moda.
Die Ägyptische Helena de Richard Strauss
Dirijor: Fabio Luisi
Regia: David Fielding
Lumini: Mimi Jordan
Helena: Deborah Voigt
Aithra: Diana Damrau
Midia atostiutoare: Jill Grove
Menelas: Torsten Kerl
Da-Ud: Garrett Sorenson
Altair: Wolfgang Brendel
Sambata, 7 aprilie, 2007
Metropolitan Opera, New York.
Opera "Metropolitan" nu a mai montat "Die Ägyptische Helena" din 1928 cand rolul titular a fost interpretat de Maria Jeritza, cea pe care compozitorul o dorea pentru premiera de la Dresda unde pana la urma Richard Strauss a trebuit sa se multumeasca cu Elisabeth Rethberg. Ca o ironie a soartei, chiar in seara in care avea loc premiera la "Met" cu Jeritza, Elisabeth Rethberg interpreta tot cu compania operei "Metropolitan" dar in Brooklyn rolul lui Cio-Cio-San din Madama Butterfly alaturi de Pinkerton-ul lui Giovanni Martinelli.
In noua montare rolul titular a fost interpretat de Deborah Voigt. Cantaretei americane i se datoreaza de fapt aceasta montare, ea dorind sa interpreteze rolul pe scena. Voigt mi-a placut cel mai mult in pasajele din registrul acut, vocea ei avand claritate si putere. In registrul grav insa voicea si-a pierdut forta si cantareata a avut probleme serioase. Pacat.
Cea care a dominat spectacolul a fost Diana Damrau, interpreta rolului vrajitoarei Aithra. Cantareata germana nu numai ca nu a avut nici un fel de probleme tehnice, dar este si o mai buna actrita, rolul Aithrei potrivindui-se ca o manusa. Harul pe care cineva l-ar fi asteptat la cea mai frumoasa femeie din lume (Helena) l-am gasit la o vrajitoare!!!
Torsten Kerl a fost interpretul rolului lui Menelas. La premiera, din cauza unei indisponibilitati, el a cantat doar primul act spectacolul finnd dus pana la capat de Michael Hendrick. De data aceasta Torsten Kerl a cantat in intregime si s-a achitat mai mult decat onorabil in una din cele mai dificile parti din repertoriu. Rolurile secundare au fost in general bine acoperite desi tenorul Garrett Sorenson a avut un volum prea mic pentru scena operei "Metropolitan" - o problema din pacate raspandita si greu de evitat.
Dirijor a fost Fabio Luisi, un bun profesionist, cunoscator al stilului Straussian, si care a avut meritul de a nu acoperi vocile. Orchestra a fost magnifica. Montarea lui David Fielding a fost plina de simbolisme, alternand momentele frenetice cu cele statice dar negasindu-si tempo-ul. Mi-au placut insa costumele, parca venite din filmele anilor '40-50. Ce legatura au avut ele cu Helena din Troia habar n-am dar ce sa-i fac, asta-i moda.
Die Ägyptische Helena de Richard Strauss
Dirijor: Fabio Luisi
Regia: David Fielding
Lumini: Mimi Jordan
Helena: Deborah Voigt
Aithra: Diana Damrau
Midia atostiutoare: Jill Grove
Menelas: Torsten Kerl
Da-Ud: Garrett Sorenson
Altair: Wolfgang Brendel
Sambata, 7 aprilie, 2007
Metropolitan Opera, New York.
Etichete: Metropolitan Opera, opera
<< Pagina de pornire