joi, martie 01, 2007

Gerard Mortier - nou manager la New York City Opera

Desigur ca numirea lui Gerard Mortier in functia de director artistic si manager general reprezinta o adevarata "lovitura de gratie" pentru a doua casa de opera a New York-ului. Aflata de mult timp in umbra mult mai prestigioasei "Metropolitan Opera", "New York City Opera" a obtinut serviciile unuia dintre cei mai influenti, experimentati, si, e drept, controversati manageri. Mai mult decat atat, Mortier accepta un post mult mai putin presitigios decat cel pe care-l detine in acest moment (director al Operei din Paris) si a fost la un moment dat chiar considerat drept un posibil succesor a lui Ioan Holender la Opera din Viena - ca sa nu mai vorbesc de faptul ca a fost directorul Festivalului de la Salzburg. Vraja New York-ului este insa prea mare, dupa cum el insusi a declarat!


Toate bune pe hartie cu exceptia faptului ca Mortier favorizeaza productii moderne care socheaza de dragul de a soca, eurotrash pur. Dupa cum el insusi declara, "chiar si o veche piesa de Mozart trebuie sa ne spuna ceva despre zilele de azi". Faptul ca aceasta "veche piesa" este ascultata si inca ne emotioneaza dupa mai mult de 200 de ani nu prea conteaza. Eu nu am nimic impotriva unor productii moderne de bun gust - mi-a placut foarte mult de exemplu "Oedipe-ul" in regia lui Götz Friedrich - dar preferintele lui Mortier se indreapta spre lucruri dezgustatoare precum "Liliacul" in regia lui Hans Neuenfels; da, am vazut-o pe DVD. Apropo, Hans Neuenfels? Unde am ami auzit eu de el? A, da. La "Profetul" de la Opera din Viena si la "Idomeneo" de la Opera Germana din Berlin.

Pe de alta parte ar fi nedrept daca nu as admite ca atat la Salzburg cat si la Paris Mortier a fost cel care a promovat lucrarile lui Messiaen, Adams, Hindemith, sau Martinu. Nu stiu insa cate din aceste proiecte ar putea fi realizate la New York City Opera a carei orchestra de numai 69 de membri este cam jumatate din ceea ce cere o opera precum "Saint François d'Assise". Raman sceptic dar nu lipsit de speranta.

Etichete: ,