vineri, septembrie 29, 2006

Deutsche Oper Berlin capitulează...

A făcut înconjurul lumii ştirea că Deutsche Oper din Berlin a anulat spectacolul cu "Idomeneo" pentru a nu-i ofensa pe musulmani. Se pare că este vorba de una din acele producţii foarte la modă în Germania care îţi spun mai mult despre capriciile regizorului decât despre opera lui Mozart. Astfel de producţii sunt cunoscute în Germania sub numele de "Regieoper" iar în America drept "Eurotrash". Există bineînţeles şi practicanţi americani ai acestui stil - Peter Sellars sau David Alden de exemplu - dar slavă Domnului, deocamdată ei sunt excepţia, nu regula.

Ceea ce a stârnit controversiile a fost ultima scenă în care regele Idomeneo taie capetele lui Poseidon, Buddha, Isus Hristos, si Mahomed, o invenţie a regizorului Hans Neuenfels care nu există în partitura lui Mozart. După Neuenfels, această scenă era "un protest asupra oricărei forme de religie sau a fondatorilor acestor religii". Si noi proştii care credeam că mergem la operă sa ascultăm muzica. Dar motivul anulării spectacolului nu a fost faptul că nu are nimic de-a face cu intenţiile compozitorului ci, aşa cum am spus mai sus, frica unor posibile proteste nu chiar pacifice ale musulmanilor. După pseudo-scandalul Jyllands-Posten sau cel al papei Joseph Ratzinger, teama ar putea fi întemeiată. Slavă Domnului că liderii musulmani din Germania au vorbit împotriva auto-cenzurii, existând chiar speranţe că spectacolul va fi până la urmă reluat.

Ştirea a fost mai mult comentată de presa occidentală în paginile rezervate politicii, nu artei. În presa noastră, a fost mai degrabă neglijată: din şase ziare pe care le-am citit, doar "Gândul", "România Liberă" şi "Evenimentul Zilei" au fost cele care au publicat ştirea (celelate ziare au fost "Curentul", "Adevărul" şi Ziua" la care aş putea adăuga portalul online "Liternet"). Unul din cele mai bune comentarii le-am găsit in "Opinion Journal" şi aparţine lui Roger Kimball. Iată un fragment, lăsându-vă pe dumneavoastră să-l traduceţi:

"There is a certain irony in all this. Our avant-gardist artistic establishment preens itself on being 'transgressive,' 'challenging,' 'provocative,' etc. But it prefers to exercise its anti-bourgeois animus within the coddled purlieus of bourgeois security. It has discovered that there is a big difference between exhibiting photographs of Christ on the cross in a bottle of urine or Madonna having herself "crucified" on her current concert tour and poking fun at Muhammad. The former earns you the delicious obloquy of the Catholic establishment while shoring up your credentials as a brave artistic and moral pioneer. The latter sends murderous hordes into the streets looking for something, or someone, to destroy.

There are plenty of good reasons to refrain from gratuitously insulting other people's religions. For one thing, it is bad manners. One should respect what is respectable in the habits, mores and beliefs of other people."

Acest fragment însumează şi gândurile mele despre elitele culturale din occident - nu toate, evident. Cât despre elitele noastre, cu scandalul securităţii şi cu Mona Muscă, ce să mai vorbesc...