vineri, martie 28, 2008

Jonathan Sternberg despre George Enescu

Cand am citit ca Jonathan Sternberg a fost influentat de George Enescu, i-am trimis imediat un e-mail maestrului cerandu-i amanunte. El a avut amabilitatea de a-mi raspunde. Iata ce mi-a spus:

"Intr-adevar, Enescu a exercitat o mare influenta asupra carierei mele. L-am cunoscut pe cand eram student la New York in 1937. Atunci mi s-a cerut sa intorc paginile partiturii pentru acompaniatorul sau Sanford Schlüssel la Carnegie Hall (lucru pentru care am fost platit cu doi dolari.) Ca o consecinta, am intors paginile la toate recitalurile pe care le-a sustinut din momentul acela in aria metropolitana a New York-ului. Si bineninteles ca am schimbat unele vorbe in pauza sau dupa concert.

Apoi, cand a dirijat Filarmonica din New York pe o perioada de doua saptamani, am frecventat majoritatea repetitiilor.

Teza masteratului, prima lucrare de amploare in limba engleza asupra lui Enescu, am preparat-o la NYU (n.n. New York University) si Harvard in 1939-1940, dar nu am putut-o completa. Dupa 4 ani in India si China in serviciul armatei americane in timpul celui de-al doilea razboi mondial, am plecat in Europa sa-mi incep cariera si l-am vazut des pe Enescu la Paris. Pe durata sederii mele de 20 de ani in Europa, am dirijat la radio Simfonia a I-a, Suita a I-a, Simfonia Concertanta, si cele doua Rapsodii. Din pacate nimic altceva nu era disponibil ca sa studiez. Am incercat, fara succes, sa aduc 'Oedipe' in repertoriul Operei Regale a Flandrei dar am reusit sa-i conving pe unii colegi sa investigheze lucrarile sale orchestrale.

Pentru moment, asta este tot ce imi amintesc. A fost cel mai remarcabil muzician pe care am avut norocul sa-l cunosc."

Etichete: , , ,