marți, decembrie 05, 2006

Concerte, concerte

Chiar am revenit de la o alta pauza de masa cu Bach datorata ansamblului "Washington Bach Consort" si directorului muzical J. Reilly Lewis. De data aceasta au fost executate Cantata BWV 36 "Schwingt freudig euch empor" si Preludiul si Fuga in Re Major BWV 532 pentru orga. Un bun prilej deci pentru a trece in revista unele concerte la care am asistat recent.

Muzica contemporanilor lui Bach - Telemann, Handel, Vivaldi - a fost executata de catre orchestra din Baltimore dirijata de Robert King. Ca de obicei criticii au spus ca un astfel de repertoriu ar trebui rezervat ansamblurilor care canta pe instrumente de epoca si ca orchestra a fost evident incomfortabila cu frazarea ceruta de dirijor, un cunoscut specialist al muzicii baroce. Evident incomfortabila? Viorile au avut un sunet cald, oboii ca si cornii au stralucit, trompetele au fost puternice fara a acoperi restul orchestrei. Pentru mine concertul a fost un deliciu, singurul punct negativ fiind obiceiul prost al dirijorului de a vorbi inainte de fiecare lucrare. Asa cum am mai spus-o: lasati muzica sa vorbeasca.

Evenimentul acestor zile a fost insa debutul lui Ivan Fischer in calitate de dirijor oaspete principal al orchestrei din Washington. Prima parte a fost dedicata miniaturilor simfonice, incepand cu o lucrare americana: "Vioara lui Einstein" de Robert Henderson, o piesa tonala, tumultoasa, si luxurios orchestrata. Au urmat "Valse Triste" de Sibelius, Dansul Slavonic Op. 72 Nr. 7 de Dvorak, valsuri din "Cavalerul Rozelor" de Richard Strauss si "Dansurile din Galanta" de Zoltan Kodaly. Fischer nu este omul care sa trateze superficial astfel de lucrari, in sfarsit repetate asa cum trebuie. Mi-a placut in special interpretarea delicata a "Valsului trist" a lui Sibelius in care dirijorul a utilizat doar jumatate din sectiunea corzilor.

Concertul s-a incheiat cu Simfonia a II-a de Brahms. Fischer a optat pentru claritate si pentru un sunet mai moale si mai delicat al corzilor. In general interpretarea sa a fost una echilibrata, fara exagerari. In final de exemplu energia nu a lipsit dar nici nu a fost orgiastica iar tempo-ul a fost rapid fara a bate recorduri mondiale la viteza. Dirijorul nu a fost ajutat de acustica salii care a facut ca timpanii sa fie greu de auzit de unde stateam eu, dar per total Fischer a confirmat valoarea sa.

Energia a fost pricipala caracteristica a concertului dirijat sapatamana trecuta de Miguel Harth-Bedoya in compania orchestrei din Baltimore. In Simfonia a VI-a de Tchaikovsky orchestra a dovedit inca o data ca partida trompetelor, tromboanelor, si timpanilor nu este cu nimic mai prejos decat cea a oricarei alte orchestre din America incluzand celebrele "Big Five". Si aceste sectiuni au fost intrebuintate serios in lucrare, facand fata baghetei frenetice a dirijorului peruan. Din pacate partida oboilor a fost foarte slaba, lipsa oboistei principale Katherine Needleman simtindu-se. Aceasta este marea diferenta intre o orchestra mare si una din provincie: la marile orchestre lipsa liderului sectiunii intr-un concert aproape ca nu se face simtita. Revenind la interpretare: a fost tumultoasa, incandescenta, dar lipsita de subtilitate. Asa cum am mai spus, Harth-Bedoya este un dirijor talentat si as da pe mana lui o orchestra de prima clasa din provincie asa cum este cea din Baltimore. Trebuie insa sa creasca.

Concertul a debutat cu o lucrare a unui tanar compozitor american: "River's Rush" de Kevin Puts, o lucrare care ar fi trebuit sa evoce raul Mississippi dar care m-a facut mai mult sa ma gandesc la Rinul lui Wagner. A mai fost si "Rapsodia pe o tema de Paganini" de Rahmaninov, lucrare a carei prima auditie - de catre orchestra din Philadelphia dirijata de Eugene Ormandy, solist fiind compozitorul - a avut loc la Baltimore. La concertul la care am asistat solist a fost tanarul pianist macedonean Simon Trpceski a carui principala calitate a fost spontaneitatea. A colaborat bine cu Harth-Bedoya, dar Rahmaninov este departe de a fi compozitorul meu preferat.


Washington Bach Consort
Dirijor: J. Reilly Lewis
Solisti: Joellen Brassfield, soprana, John Bohl, contratenor, Gary Glick, tenor, Thomas Stork, bas, David Lang, orga

Program Johann Sebastian Bach:
Preludiul si Fuga in Re Major BWV 532 pentru orga
Cantata BWV 36 "Schwingt freudig euch empor"

Marti, 5 decembrie 2006
Church of the Epiphany, Washington DC


Orchestra Simfonica din Baltimore
Dirijor: Robert King

Program:
George Frideric Handel: Uvertura la "Occasional Oratorio"
Antonio Vivaldi: Concert in Do Major pentru orchestra de coarde
Georg Philipp Telemann: Suita "Muzica apelor" - "Hamburger Ebb und Flut"
George Frideric Handel: "Muzica apelor"

Sambata, 2 decembrie 2006
Strathmore Music Center, Bethesda, Maryland


Orchestra Simfonica Nationala din Washington
Dirijor: Ivan Fischer

Program:
Robert Henderson: "Vioara lui Einstein"
Jean Sibelius: "Valse Triste" Op. 44
Antonin Dvorak: Dans Slavonic Op. 72 Nr. 7
Richard Strauss: valsuri din "Cavalerul Rozelor"
Zoltan Kodaly: Dansurile din Galanta
Johannes Brahms: Simfonia a II-a in Re Major Op. 73.

Vineri, 1 decembrie 2006
Kennedy Center Concert Hall, Washington


Orchestra Simfonica din Baltimore
Dirijor: Miguel Harth-Bedoya
Solist: Simon Trpceski, pian

Program:
Kevin Puts: "River's Rush"
Serghei Rahmaninov: "Rapsodia pe o tema de Paganini" Op. 43
Piotr Ilici Ceaikovski: Simfonia a VI-a in Si minor Op. 74, "Patetica"

Sambata, 25 noiembrie 2006
Joseph Meyerhoff Hall, Baltimore, Maryland

Etichete: , , ,