Rapsodia Romana in sfarsit la Festivalul de la Salzburg
Chiar daca rar, unele lucrari ale lui Enescu au fost totusi interpretate la Festivalul de la Salzburg. Prima lucrare cred ca a fost Dixtuorul, interpretata in 1922 cand Richard Strauss a avut un cuvant decisiv in programarea opusului enescian. Nu stiu daca intre anii 1922-1942 au fost programate lucrari enesciene la Salzburg; arhivele online ale festivalului incep cu anul 1942; cele din anii precedenti vor fi treptat adaugate. Oricum, urmatoarea lucrare a compozitorului nostru executata la festival a fost Octetul in aranjamentul pentru orchestra de coarde facut de Leonid Desyatnikov, varianata pe care violonistul Gidon Kremer o prefera. In fine, violonista din Chisinau Patricia Kopacinskaja a inclus in recitalul sau de debut Sonata a III-a "in caracter popular romanesc"; acompaniatoare a fost Mihaela Ursuleasa.
Anul viitor va putea in sfarsit fi ascultata Rapsodia Romana Nr. 1 in cadrul unui concert al Filarmonicii din Viena sub bagheta lui Daniel Barenboim. Barenboim este unul dintre putinii dirijori de talie mondiala care mentin lucrarea in repertoriul sau permanent, incluzand-o si in concerte cu Filarmonica din Berlin si Orchestra din Chicago. Si ma bucura ca Rapsodia revine in repertoriul Filarmoncii din Viena. Ne reamintim de concertele de la Bucuresti din 2001 sub bagheta lui Seiji Ozawa. Ozawa si orchestra au interpretat lucrarea si la Viena precum si in turneu la Beijing. De asemenea, sa nu uitam inregistrarile lucrarii pe care filarmonica vieneza le-a efectuat, una sub bagheta lui Clemens Krauss si alta sub bagheta lui Constantin Silvestri (exista de asemenea doua inregistrari ale "orchestrei operei de stat din Viena" una sub bagheta lui Hermann Scherchen, alta sub cea a lui Vladimir Golschmann, dar este posibil ca orchestra in aceste cazuri sa fie de fapt cea a operei populare - Volksoper - intarita cu cativa membri ai filarmonicii.)
Din pacate Filarmonica din Viena nu va interpreta rapsodia in aceasta stagiune in capitala austriaca. Totusi lucrarea enesciana va putea fi ascultata in mai in cadrul unui concert la Musikverein sustinut de Tonkünstler-Orchester Niederösterreich dirijor fiind Kristjan Järvi. Nici fosta orchestra a lui Barenboim, cea din Chicago, nu a uitat sa includa lucrarea enesciana in programul actualei stagiuni. Dirijor la Chicago va fi Miguel Harth-Bedoya iar concertele vor avea loc in luna aprilie.
Anul viitor va putea in sfarsit fi ascultata Rapsodia Romana Nr. 1 in cadrul unui concert al Filarmonicii din Viena sub bagheta lui Daniel Barenboim. Barenboim este unul dintre putinii dirijori de talie mondiala care mentin lucrarea in repertoriul sau permanent, incluzand-o si in concerte cu Filarmonica din Berlin si Orchestra din Chicago. Si ma bucura ca Rapsodia revine in repertoriul Filarmoncii din Viena. Ne reamintim de concertele de la Bucuresti din 2001 sub bagheta lui Seiji Ozawa. Ozawa si orchestra au interpretat lucrarea si la Viena precum si in turneu la Beijing. De asemenea, sa nu uitam inregistrarile lucrarii pe care filarmonica vieneza le-a efectuat, una sub bagheta lui Clemens Krauss si alta sub bagheta lui Constantin Silvestri (exista de asemenea doua inregistrari ale "orchestrei operei de stat din Viena" una sub bagheta lui Hermann Scherchen, alta sub cea a lui Vladimir Golschmann, dar este posibil ca orchestra in aceste cazuri sa fie de fapt cea a operei populare - Volksoper - intarita cu cativa membri ai filarmonicii.)
Din pacate Filarmonica din Viena nu va interpreta rapsodia in aceasta stagiune in capitala austriaca. Totusi lucrarea enesciana va putea fi ascultata in mai in cadrul unui concert la Musikverein sustinut de Tonkünstler-Orchester Niederösterreich dirijor fiind Kristjan Järvi. Nici fosta orchestra a lui Barenboim, cea din Chicago, nu a uitat sa includa lucrarea enesciana in programul actualei stagiuni. Dirijor la Chicago va fi Miguel Harth-Bedoya iar concertele vor avea loc in luna aprilie.
<< Pagina de pornire